Opinie: Volkswagen Passat – hoe nieuw is nieuw?
Een pretentieloze middenklasser…
Dat is wat de Volkswagen Passat altijd was en nog steeds is. Ook nu we bij de zevende generatie zijn aangeland. Vijftien miljoen stuks zijn ervan geproduceerd. Voor iedere Nederlander een Passat dus. De ‘nieuwe’ is een auto geworden die volgens VW (WC-eend adviseert WC-eend) bij uitstek de merkwaarden van het huidige Volkswagen representeert: kwaliteit, functionaliteit en efficiëntie. Maar het is ook een auto die helemaal niet zo nieuw is als Volkwagen ons wil doen geloven. Op zichzelf is dat trouwens compleet irrelevant. Had VW voor het nieuwe model dan een compleet nieuw platform moeten ontwikkelen terwijl er hoegenaamd niets mis is met het oude? Moet er een compleet nieuw dashboard in, dat vervolgens onvermijdelijk weer heel erg op het oude lijkt omdat het nu eenmaal een echt VW-dashboard moet zijn? Onzin natuurlijk. En bovendien niet bepaald duurzaam.
…die helemaal zichzelf is gebleven
De Passat is dus helemaal zichzelf gebleven; de maten zijn dan ook vrijwel identiek aan die van het oude model.
Toch ziet deze nieuwe burgermans(lease)bak er beter uit dan ooit. Zuivere, consequente lijnen waar je ook kijkt. Hij heeft nu ook het ‘standaard’ VW-front (met eventueel Bi-Xenon en LED-dagrijverlichting) en ook het achterwerk is nu lekker strak. Maar vooral ook snapt VW heel goed dat een Volkswagen Passat geen quasi-sportieve auto hoeft te zijn;
Het is namelijk comfort, waar wij allen in deze barre tijden naar op zoek zijn, zeker ook als het gaat om autolease. En het is comfort dat de nieuwe Passat dus ook meer dan ooit biedt. Er zitten uitstekende nieuwe stoelen in en er is diepgaand onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de geluidsisolatie te verbeteren. Zo is de voorruit van een geluiddempende folie voorzien om windgeruis te dempen. En verdomd, de Volkswagen Passat is daadwerkelijk een stiltecentrum met een fijn zacht onderstel. Wat dan wel weer een potentieel gevaarlijke combinatie is met het slaapverwekkende verkeer waaraan we dagelijks deelnemen. Maar daarvoor hebben we dan weer City-emergency stop, Lane Assist en een systeem dat detecteert dat het de hoogste tijd wordt voor een bakkie…
C/E-klasse alternatief!
We gaan gewoon eens weer iets geks zeggen: deze Volkswagen is een uitstekend alternatief voor een MB C-klasse en misschien zelfs wel voor een E. Qua binnenruimte zit de Volkswagen Passat er een beetje tussenin en ieder redelijk mens zal inzien dat je met zo’n Passat echt helemaal niets tekort komt. Je kunt zelfs Zebrano-hout op het dashboard krijgen! De enige andere optie die je echt wel moet nemen (net als in een Golf trouwens) is DCC. Met de adaptieve demping kun je namelijk zowel van supercomfort als van een behoorlijk strak sturende auto genieten. Okay, een beetje onderstuur kent de Passat wel, maar terminaal wordt het nooit. Voor de degenen die in de terminale fase van hun relatie zitten is de Variant een aanrader, want daar schuif je zomaar een Amerikaanse koelkast naar binnen (1731 liter). Als je dan weer vrijgezel bent en je dus frequent kratten bier moet inladen, komt ‘easy open’ uitstekend van pas. Hou je voet even onder de achterbumper en de kofferklep gaat vanzelf open!
Dus…
Neem gerust een Volkswagen Passat en ‘profiteer’ van 20% bijtelling op de 1.6 TDI (slechts 105 pk, maar je komt er heus prima mee vooruit) of de 1.4 TSI (met zo’n fijn DSG-tje). Meer konijnen onder de kap heb je in de file en/of om 100 km/h te rijden tussen Utrecht en Amsterdam toch niet nodig. De leasetarieven zijn uiteraard helemaal okay. Niet helemaal okay is, dat die ingebouwde Navi’s van VW wel heel erg makkelijk zijn ‘uit te bouwen’ en dat ze dat bij de firma PON helemaal niet erg schijnen te vinden.
Bright Autolease
Tel: 020 – 45 11 702
Mail: info@brightlease.nl
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!