Grootste catalogus van de iconografie van Venus ooit samengesteld
Grootste catalogus van de iconografie van Venus ooit samengesteld
7500 kunstwerken van 2400 kunstenaars uit de Middeleeuwen tot de Moderne Tijden
Brussel, België, 16 december 2010. Drie catalogi ‘The Italian Venus’, ‘The French Venus’ en ‘The Venus of the Low Countries’ werden gepubliceerd in een serie getiteld ‘The Iconography of Venus from the Middle Ages to Modern Times’. Een vierde volume ‘The Venus of other European Countries’ zal worden gepubliceerd in 2011. Deze catalogi beschrijven sculpturen, reliëfs, schilderijen, fresco’s, tekeningen, prenten en illustraties die de figuur van de Romeinse godin Venus of de Griekse Aphrodite voorstellen, met haar klassieke metgezellen, haar attributen of haar allegorieën. Alle kunstwerken worden ingedeeld in 18 hoofdthema’s. De ‘Guideline’ van de catalogi geeft volledige uitleg hoe de indeling is geschied. De catalogi omvatten ook een index van kunstenaars, een repertorium van de eigenaars van de kunstwerken en een uitgebreide bibliografie over de bronnen van de informatie.
De heer Bender, de samensteller van deze catalogi, legt uit dat dergelijke uitgebreide thema-gebonden verzamelingen, met alle details over de kunstwerken, nooit werden opgesteld. De gegevens zijn verspreid over een ontelbaar aantal monografieën, ‘catalogues raisonnés’ van kunstenaars, museum catalogi, veilingcatalogi vanaf de 17e eeuw en internet. Zijn werk sluit aan bij de toenemende belangstelling voor het kwantitatieve onderzoek in de kunstgeschiedenis. In een serie ‘Research Papers’ analyseert hij de tijdreeksen van kunstwerken en kunstenaars en past de beschrijvende statistiek toe op grote data sets afgeleid uit zijn catalogi. De wisselende populariteit van de thema’s, door de eeuwen heen en in geografisch verband, is nu beter in kaart gebracht voor verder onderzoek door kunsthistorici, psychologen of sociologen. Dezelfde methodologie kan toegepast worden voor andere onderwerpen in de kunstgeschiedenis.
Een van zijn merkwaardige bevindingen is dat de productie van kunstwerken evenzeer de wet van de productiviteit volgt als wetenschappelijke werken: dit is de ‘wet van Lotka’, een inverse kwadraatsvergelijking die de productiviteit van onderzoekers meet in termen van hun gepubliceerde wetenschappelijke artikelen. Voedsel voor kunsthistorici, filosofen, psychologen, sociologen, … en een stimulans voor verder kwantitatief onderzoek in de kunstgeschiedenis!
Alle catalogi zijn verkrijgbaar in paperback of hard gebonden formaat en vrij beschikbaar in pdf op de website van K. Bender:
http: / / sites.google.com / site / venusiconography
gepubliceerd onder de Creative Commons Licentie. De website omvat ook de ‘Research Papers’, de data sets en een uitvoerige bespreking van de wet van Lotka. De site toont ook enkele voorbeelden van ‘Connectivity Maps’, een grafische manier om verbanden te leggen tussen de meesterwerken van beroemde kunstenaars en hun voorlopers en navolgers (Boticelli: La Primavera, Geboorte van Venus en Venus & Mars; Tiziano: zes maal ‘Venus met de orgel- of luitspeler’ en Watteau: tweemaal ‘Embarquement pour Cythère’ en ‘Plaisirs d’amour’).
########
K. Bender is een onafhankelijk onderzoeker. Hij werkt aan de samenstelling van de catalogi en de statistische analyse van zijn datasets sinds 2004.
Contact Informatie: K. Bender bender@telenet.be
https: / / sites.google.com / site / venusiconography / home
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!