Ontwikkelingen in marketing

De klant van nu is mondig, goed opgeleid en wil centraal staan in het leven. De macht is verschoven van producent naar klant. Wat betekenit dit voor marketing, afgezien van het gebruik van social media en onderwerpen als accountability, waar op andere plaatsen al over wordt gepubliceerd? Zes ontwikkelingen

Zes trends in marketing

1.Relevantie wordt belangrijker dan consumptie
Producten die het leven gezonder, veiliger, socialer, leuker e.d. maken worden belangrijker. Het gaat om de vervulling van echte behoeften en niet om producten waar de consument eigenlijk niet op zit te wachten.
Douwe Egberts zag dit in en introduceerde met succes het Burendag-concept.

2.Van consument naar mens
Verdieping in de mens achter de consument is essentieel. De consument is niet langer een wandelende portemonnee, maar een mens van vlees en bloed. Openstaan voor echte behoeften en problemen. Ontmoet de consument op de winkelvloer, beurzen en andere plaatsen om zijn of haar echte behoeften te ontdekken.
Knorr ontdekte dat consumenten behoefte hebben aan variatie, ‘dat breekt zo lekker de week’.

3.Ga ‘deel uitmaken van’
Niet meer opdringen, maar op zoek gaan naar mogelijkheden om deel uit te maken van het dagelijkse leven van de klant. Geen push, maar een dienstverlener zijn, zoals bijvoorbeeld Wieckse Witte met Zonneradar.nl.

4.Van ‘brain positie’ naar ‘plaats in het hart’
Passie is belangrijk. Een positie in het brein van de consument is niet genoeg, kost veel geld en leidt vaak tot irritante reclame die bovendien niet beklijft. Ook zonder adverteren kunnen bedrijven groot worden. Passie en visie delen via producten, zoals Apple en Ikea doen, beklijft wel.

5.Samen bereik je meer
Het gesloten model wordt verlaten. De concurrentiesnelheid is te groot geworden om alles zelf uit te vinden. P&G Connect + Develop nodigt iedereen, van studenten tot bedrijven, uit om vernieuwende ideeën te delen. Uiteraard wordt beloond bij implementatie. Klanten, leveranciers en derden zijn partners.

6.Van manager naar creator en facilitator
Terug naar de core business van marketing: waardecreatie. Ontwikkel functionele, emotionele en maatschappelijke waarde en geef de consument de ruimte om daar een bijdrage aan te leveren. Becel ontwikkelt functioneel gezonde producten die de consument gemoedsrust geven. Becel helpt harten gezonder maken, een belangrijke maatschappelijke waarde. Via een persoonlijk coaching programma kan de consument zijn of haar eigen bijdrage leveren.

Bron:
Peter Heshof, ‘Marketing trends 2011’, 10 januari 201l, Marketingtribune.nl

Post op http://www.klantinteractiekenniscentum.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*