Goochelaar Jan start met marketing voor vrouwelijke ondernemers

,

Wierden – Goochelaar Jan geeft praktisch marketingadvies aan vrouwelijke ondernemers in de regio. Geen theorie, maar advies waarmee ze direct aan de slag gaan. Veel vrouwelijke ondernemers bieden een persoonlijk product of dienst. Maar hoe verkoop je jezelf? Hoe verdien je genoeg om van te leven? Hoe houd je gezinsleven en bedrijf in balans?

Goochelaar Jan is naast goochelaar ook bedrijfseconoom, gespecialiseerd in marketing voor kleine bedrijven. Hierdoor heeft hij van zijn hobby zijn beroep kunnen maken. Tijd om anderen te helpen. Op zijn goochelbus prijkt nu reclame in de vorm van een dartbord: zijn advies moet een schot in de roos zijn voor de ondernemer.

Het gaat om advies van een ondernemer vóór ondernemers. In het bijzonder voor vrouwelijke ondernemers, aangezien een op de drie starters tegenwoordig vrouw is. Ze werken vaker in ‘deeltijd’ en willen hun eigen tijden vaststellen.

Vrouwen willen met hun onderneming graag dienstverlenend zijn. Dat zie je bijvoorbeeld aan de persoonlijke aanpak of aan de winstdoelstelling: een bepaald percentage van de winst gaat naar een goed doel. Winst is voor Kosters dan ook geen doel, maar een uitkomst. Het is noodzakelijk om dienstverlenend te blijven. Zonder winst geen boterham, geen kleding en geen onderdak.

Veel zelfstandige ondernemers zijn vakman of vakvrouw. Ze hebben weinig met financiën en boekhouding. Marketing is iets dat ze liever niet doen. Vrouwelijke ondernemers bieden vaak een persoonlijke dienst aan. Van de vrouwelijke ondernemers is 7 op de 10 succesvol, maar de winst ligt beduidend lager dan bij mannelijke ondernemers: 40%!

Daarom wil Kosters dat ondernemers commerciëler gaan denken. Het gaat niet om ‘dingen aansmeren’, maar om anders leren denken: Hoe  kan je zo dienstverlenend mogelijk zijn én er van leven? De focus ligt op klanten krijgen, klanten vasthouden en ze zo goed mogelijk bedienen.

Zijn nieuwe onderneming “Smartketing” moet daarom ‘gereedschappen’ aanbieden die goedkoper en beheersbaar zijn: slimme marketing. Het vasthouden van bestaande klanten is belangrijk en hoeft niet duur te zijn. Maar daarvoor moet je wel de juiste middelen hebben.

Is Smartketing dan niet voor mannen? Jawel, als een ondernemer nieuwe dingen wil uitproberen. In die zin vindt Jan dat vrouwelijke ondernemers vaker op zoek zijn naar manieren om gezin en bedrijf te combineren, talenten te gebruiken of een aanvullend inkomen te verdienen. In ieder geval zijn er weinig ondernemers die advies inwinnen om hun onderneming sterker te maken voor de toekomst.

Jammer, want het aantal ZZP-ers groeit elk jaar. En elk jaar gaat 25% van de starters failliet of stopt. Na 5 jaar is dat zelfs 55%. Daarbij leeft 15% van de zelfstandigen ónder de armoedegrens en verdient 40% van de ondernemers evenveel als het minimuminkomen. Reden genoeg om je bedrijf sterker en solider voor de toekomst te maken.

Als eerste kennismaking organiseert Jan een gratis workshop op woensdag 20 april en speciaal voor de vrouwelijke ondernemers een speciale Ladies-night op dinsdag 26 april. Beide vinden plaats in het St. Jans gebouw te Wierden. Geïnteresseerden kunnen zich via de email aanmelden: info@smartketing.nl.

Cijfers zijn afkomstig uit EIM-rapporten / persberichten:

Het inkomensverschil werd begin januari 2011 gerapporteerd.

Het aantal starters dat stopt is afkomstig uit een longitudeonderzoek 2001-2006. Percentages zijn redelijk gelijk gebleven, m.u.v. crisisjaar 2009. Toen was het nog beroerder.

Het aandeel vrouwelijke starters komt uit een persbericht van 24 februari 2011.

Inkomensgegevens ondernemers komen uit het rapport “Monitor Inkomen Ondernemers” te vinden op www.ondernemerschap.nl (site van het EIM).

Artikel Financieel Dagblad 2009: 1 op de 7 ondernemers (15%) leeft in armoede. Dit percentage schommelt tussen de 12 en 16% per jaar.

Contactinformatie:

Jan Kosters

Smartketing

Korianderhof 73

7641 XW  Wierden

www.smartketing.nl

0546 – 75 43 23   /   06 – 50 593 805

Jan Kosters is bedrijfseconoom en gespecialiseerd in marketing voor kleine bedrijven. Vanaf 2006 werkt hij als professioneel goochelaar en heeft verschillende bedrijfjes gestart of geholpen voor hij met “Smartketing” begon.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*