De oudere internetgebruiker ontdekt social media
De dominantie van de Millennials, geboren tussen 1977en 1992 (de 18-33 jarigen), op het internet neemt af. De Gen X (33-45 jarigen) en oudere leeftijdsgroepen zijn online actiever dan Millennials als het gaat om online bankieren en het bezoeken van sites van de overheid.
Millennials
De Millennials maken vooral gebruik van draadloos internet via laptop en telefoon en zijn actiever dan andere leeftijdsgroepen met betrekking tot:
• Het gebruik van social media
• Instant Messaging
• Muziek luisteren
• Games
• Lezen van Blogs
• Marktplaatsen
• Deelnemen aan virtuele werelden
Opvallende ontwikkelingen
• 74+ internetgebruikers vertonen de grootste groei in het aantal deelnemers aan social media. Dit aantal steeg van 4% in 2008 tot 16% in 2010
• Volwassen internet gebruikers gaan meer online video kijken (52% in 2008, tegen 66% in 2010)
• 51% van de volwassen internet gebruikers luistert inmiddels naar online muziek (tegen 34% in 2004). De Gen X en de Younger Boomers (46-55 jaar) lopen hier duidelijk de Millennials in
• 53% van de volwassen internet gebruikers bezoekt online marktplaatsen (tegen 32% in 2007)
• Het online zoeken naar informatie over de gezondheid, wat voorheen het domein was van de oudere internetgebruiker, is nu de derde meest populaire online activiteit voor alle leeftijdsgroepen boven de 18 jaar
Bloggen wordt domein oudere internetgebruiker
Vergeleken met 2006 is de activiteit van online Tieners op het terrein van het schrijven van blogs afgenomen met 50%. Ook de Millennials zijn tegenwoordig iets minder actief als bloggers.
De oudere internetgebruikers zijn actiever aan het bloggen geslagen (14% in 2010 tegen 11% in 2008).
In plaats van te bloggen zijn jongere internetgebruikers vergelijkbare activiteiten gaan ontplooien op social media sites door links, en updates over hun persoonlijke leven te plaatsen en te ‘mirco-bloggen’ op sites als Twitter.
Generieke toename in online activiteiten
De belangrijkste online trend die uit het onderzoek naar voren komt is dat de volgende online activiteiten in alle leeftijdsgroepen populairder worden:
• Email gebruik
• Gebruik van zoekmachines
• Zoeken van informatie over gezondheid
• Nieuws bekijken
• Producten kopen
• Reizen boeken
• Online bankieren
• Religieuze informatie zoeken
• Ratings van producten, diensten en mensen geven
• Online donaties aan charitatieve instellingen
• Downloaden van podcasts
Bron:
‘Generations Online in 2010’, door Kathryn Zickuhr, 16 december 2010, op PewInternet.org
Artikel op het Klantinteractie Kenniscentrum.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!