Kijk naar je concurrenten
Ondernemer Eelco Hovels bouwde samen met een vriend een goedlopend bedrijf in webdesign op. Om zich van de concurrentie te onderscheiden, breidden ze hun activiteiten uit. Maar dat is ook een valkuil.
Heb je het bedrijf met eigen handen opgebouwd?‘Ja. We zijn met z’n tweeën begonnen met webdesign, dat deden we vanuit huis. Klanten vroegen ons toen vaak of we ook hun reclame konden drukken. Eerst deden we dat door het uit te besteden. Na een tijdje dachten we: kunnen we dat niet zelf? Toen hebben we machines gekocht en een copyshop erbij gebouwd.
‘Onze voornaamste business is nog steeds webdesign, daar verdienen we het geld mee. Maar we vinden het belangrijk om de klant een goede service te geven, zodat hij niet ook nog naar een drukkerij en webhostbedrijf moet. Wij bieden dat nu allemaal aan.’
Het je een studie gedaan voor dit vak?‘Ik heb een studie detailhandel gedaan, dus ik niet. Maar de mede-eigenaar heeft wel een studie webdesign gedaan. Zo hebben we de taken ook verdeeld, hij doet het meest aan webdesign en ik ben verantwoordelijk voor de verkoop en het contact met klanten.’
Heb je weleens iets verknald?‘Dat we heel veel doen, is ook onze valkuil, want dan verlies je weleens uit het oog wat je business is. Toen we ons op het drukwerk en de copyshop stortten, hadden we minder aandacht voor webdesign. Die opdrachten gingen toen achteruit. Je moet je aandacht goed verdelen.’
Wat voor soort ondernemer ben jij? Ga je op je gevoel af, of onderzoek je alles goed?‘We zorgen dat we bij blijven. Vooral op het gebied van webdesign gebeurt er veel. Je kunt wel een mooie website maken, maar je moet er ook voor zorgen dat het er in verschillende browsers goed uitziet. We lezen vakbladen en volgen trainingen. We volgen bijvoorbeeld de online trainingen van Google, die gericht zijn op bedrijven die websites bouwen.’
Hoe belangrijk is social media?‘Heel belangrijk. Vooral om nieuwe klanten te bereiken en om bestaande klanten op de hoogte te houden. Ik gebruik Twitter, maar we doen het nog te weinig door tijdgebrek.’
Wat is je doel met het bedrijf?‘We willen groeien. Het kantoor wordt te klein, dus we zijn bezig om het groter te maken. Ook zijn we op zoek naar meer personeel. Uiteindelijk is ons doel om klanten een hele goede service te geven. Daar willen we ons mee onderscheiden.’
Wat is jouw advies aan (startende) ondernemers?‘Veel van onze klanten zijn startende ondernemers. Ik zie vaak dat ze een website laten bouwen door hun neefje om kosten te besparen. Maar de site is dan vaak niet goed of wordt slecht gevonden op internet. Ook printen mensen zelf nog weleens hun visitekaartje. Ik adviseer om het meteen goed te doen, zodat het ook echt wat oplevert.’
Welk bedrijf is jouw voorbeeld?‘Mijn concurrenten. Je moet naar je concurrentie kijken hoe zij het doen, waarschijnlijk doen zij dat ook. Ik denk dat je daar veel van kunt leren.’
Het bedrijf ME Media werd uitverkozen tot ‘beste bedrijven regio Enschede 2010’
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!