AdDynamics en de Europese richtlijn ten aanzien van cookies

, , , , ,

PERSBERICHT – AdDynamics

Almere, 6 mei 2011

 

AdDynamics en de Europese richtlijn ten aanzien van cookies

Onderstaand informeren wij u over het standpunt van AdDynamics BV t.a.v. de EU richtlijn over cookies die voor 25 mei 2011 door alle lidstaten geïmplementeerd moet zijn.

Er heerst echter nogal wat onduidelijkheid over de concrete implementatie van deze regelgeving:

  1. Zoals de richtlijn is voorgesteld, werd aanvankelijk gedacht dat alle third-party cookies, dus ook AdDynamics, onder een zogenaamde opt-in regeling vallen. EuroPriSe, de organisatie achter de Europese Privacy Seal, heeft in hun analyse van Juni 2010 [1] gesteld dat browser instellingen niet voldoende zijn voor het verkrijgen van permissie voor het instellen van een third-party cookie, en dat een expliciete pop-up nodig is voor het permissie. Echter, zij stellen ook dat dit zal leiden tot een overvloed aan pop-up’s van verschillende third-party cookie providers, wat de privacy situatie niet ten goede komt. Zij stellen dan ook dat een benadering zoals deze in de cookie-seal is voorgesteld, het meest wenselijk is.
  2.  In september 2010 heeft de Europese Commissie expliciet gesteld [2] dat een situatie waarbij continu pop-ups worden getoond niet wenselijk is: “Third, we need a user-friendly solution, possibly based on browser (or another application) settings. Obviously we want to avoid solutions which would have a negative impact on the user experience. On that basis it would be prudent to avoid options such as recurring pop-up windows. On the other hand, it will not be sufficient to bury the necessary information deep in a website’s privacy policies. We need to find a middle way.” In dezelfde brief roept ze de industrie op tot zelfregulering.
  3.  In de tussentijd zijn er vanuit de europese online advertising industrie verschillende initiatieven tot zelfregulering ontstaan, welke door EuroPriSe in Januari 2011 [3] ook worden aangehaald als richtlijnen voor behavioral targeting providers. Wanneer een reclame campagne via behavioral targeting geleverd wordt, moet er een specifiek icoon in de advertentie getoond worden, waarbij de bezoeker makkelijk in staat is zich uit te schrijven voor cookies. Tevens moet de gebruiker inzicht krijgen in welke informatie over hem of haar is vergaard.
  4.  Op het moment is nog erg onduidelijk voor wie de wetgeving precies geldt, en waar hij van kracht is: het land waarin wij als AdDynamics gevestigd zijn, het land waarin onze server systemen staan, het land waarin de uitgever opereert die AdDynamics op haar site opneemt, of het land waar de bezoeker vandaan komt.

AdDynamics is van mening dat het noodzakelijk is dat de online advertising branche tot zelfregulering komt om een mislukking als het ‘Bel me niet register’ te voorkomen. Omdat de branche het ‘Bel me niet register’ te vaak negeerde, heeft de overheid bepaald dat een call center agent aan het eind van elk gesprek moet wijzen op het bestaan van het ‘Bel me niet register’. Dit heeft geleid tot meer dan 6 miljoen registraties in het register in Nederland, wat uiteraard funest is voor de call center branche.

Zoals de situatie er nu voorstaat zal AdDynamics zich schikken aan de richtlijnen die voor de European Privacy Seal vereist zijn. Daarnaast zullen we aansluiten op initiatieven zoals http://www.youronlinechoices.com/ , om het de eindgebruiker makkelijker te maken zijn voorkeur aan ons te kennen te geven.

[1] https://www.european-privacy-seal.eu/results/Position-Papers/PDF%20-%20EuroPriSe%20position%20paper%20on%20the%20new%20cookie%20law.pdf  

[2] http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=SPEECH/10/452  

[3] https://www.european-privacy-seal.eu/results/Position-Papers/EuroPriSe%20Follow.pdf  

 # # #

NOOT VOOR REDACTIE: (niet ter publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

 

AdDynamics BV 

Leon Mergen – CTO

T: 036-7501318

E: l.p.mergen@addynamics.eu

De factsheet van AdDynamics:

http://www.addynamics.eu/sf.mcgi?6374

Voor images die gebruikt kunnen worden bij de persberichten:

http://www.addynamics.eu/sf.mcgi?6530

download de .zip file met daarin de volgende images

  1. logo AdDynamics
  2. image screen AdDynamics Dashboard
  3. image screen AdDynamics Report
  4. image screen AdDynamics Targeting
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*