Voedingsproducenten nog steeds sterk intern gericht

Zaltbommel, 13-05-2011. De voedingsmarkt kenmerkt zich door snel wisselende trends, veeleisende retailers en aanscherpende overheidseisen. Om adequaat op deze ontwikkelingen te kunnen inspelen, moeten producenten meer samenwerken met toeleveranciers en afnemers. Toch heeft bijna een derde van hen geen enkele koppeling met systemen van ketenpartners gerealiseerd en wordt bij een even groot percentage de software nog steeds handmatig aangepast. Dat blijkt uit het jaarlijkse Trendonderzoek IT in de voedingsmiddelenindustrie dat is uitgevoerd door Goals Marktbewerking in opdracht van IT-bedrijf Qurius. Voor het onderzoek zijn financieel directeuren en IT-managers van 300 bedrijven met meer dan 50 werknemers benaderd. Ruim 20 % heeft de benchmark ingevuld.

Focus op efficiencyverhoging in voorraadbeheer
Voor circa 50% van de bedrijven is optimalisatie van het voorraadbeheer hét speerpunt in 2011. Ketenintegratie kan hierbij voordelen opleveren, bijvoorbeeld in de vorm van Vendor Managed Inventory – waarbij de leverancier de voorraad bij de producent bewaakt. Dit concept wordt echter nauwelijks toegepast in de sector. Ook RFID (Radio Frequency Identification) kan de voorraadkosten aanzienlijk terugdringen, maar slechts 27% van de responderende bedrijven is hiermee bezig. We zien wel een sterke stijging in het gebruik van tracking & tracing systemen.

Vooral aansturing op financiële performance indicatoren
Voor de meeste bedrijven is de financiële situatie de belangrijkste KPI. Hierover is doorgaans voldoende actuele managementinformatie beschikbaar. Voorraadbeheer vinden we op een gedeelde vierde plaats. Merkwaardig, omdat de focus op voorraadbeperking ligt en integratie met systemen van partners tot structurele besparingen leidt. Productie staat op de tweede plaats in de lijst. Het inzicht in de productiviteit op de werkvloer blijkt sterk gestegen in vergelijking met vorig jaar.

Trage vervanging best-of-breed software door integrale systemen
In de benchmark van vorig jaar had het merendeel van de bedrijven een sterke voorkeur voor een integraal systeem boven deeloplossingen per bedrijfstaak (best-of-breed). Toch is nog geen kwart van de bedrijven momenteel bezig met de implementatie van zo’n systeem. Driekwart beschikt dus niet over complete en actuele managementinformatie die bijvoorbeeld inzetbaar is om
de time-to-market van producten te verkorten en processen te stroomlijnen. Bovendien is de koppeling met systemen van ketenpartners lastig zonder integraal systeem.

Kortom, voedingsmiddelenproducenten benutten nog niet alle mogelijkheden voor de interne automatisering en externe ketenintegratie. Het onderzoeksverslag toont dit in vier secties: trends in de voedingsmiddelenindustrie, opties voor efficiencyverhoging, optimalisatie van logistieke processen en managementinformatie & IT.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Raymond van Turnhout, Industry Manager, Qurius: telefoon 0418 683500, e-mail r.vanturnhout@qurius.com.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*