De boeiende geschiedenis van de moderne MotoGP
MotoGP is meer dan 60 jaar oud en is het oudste wereldkampioenschap in de motorsport: de eerste wedstrijd werd georganiseerd in 1949. De oorsprong ervan ligt echter nog veel eerder in het verleden. Sinds het begin van de 20e eeuw werden er in verschillende landen motorcompetities gehouden en in 1938 werd het eerste Europese kampioenschap door de FICM (Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes), de voorloper van het FIM, georganiseerd.
Na de Tweede Wereldoorlog duurde het tot 1949 voordat het eerste wereldkampioenschap van start ging. Op dat moment waren er 4 klassen: 500cc, 350cc, 250cc en 125cc. In de jaren ’50 behaalden de Italiaanse merken, zoals Mondial, Moto Guzzi, Gilera en MV Agusta de meeste titels dankzij de sterke motorindustrie in het land op dat moment.
Tijdens de jaren ’60 begon de Japanse motorindustrie zich te roeren en wonnen merken als Honda, Yamaha en Suzuki hun eerste wereldkampioenschappen. In 1962 werd ook een nieuwe 50cc-categorie toegevoegd, waarin toen vooral Suzuki furore maakte. Aan het einde van het decennium werkte ook motorlegende Giacomo Agostini zich in de kijker. Hij reed zowel met 350cc- als met 500cc-motoren en won in beide klassen het kampioenschap voor MV Agusta.
Vanaf het midden van de jaren ’70 werd de dominantie van dat merk opnieuw gebroken door de Japanners met merken als Kawasaki, Suzuki en Yamaha, waarvan enkele vanwege de enorme kosten eerder het kampioenschap even hadden verlaten, en de Noord-Amerikanen met Harley Davidson. Ook Honda kwam in deze periode terug in de running met nieuwe tweetaktmotoren. Het jaar 1983 luidde het einde van de 350cc-klasse in, waardoor het wereldkampioenschap werd teruggebracht tot vier grote klassen.
De volgende decennia waren de tijd van de Amerikaanse sterren zoals Eddie Lawson, Randy Mamola, Freddie Spencer, Wayne Rainey en Kevin Schwantz. Aan het einde van deze periode verdween ook de categorie met zijspannen uit de race en werd deze verder gezet in een afzonderlijk wereldkampioenschap.
In 2002 vond er een grote hervorming plaats in het wereldkampioenschap motorracen. Het kreeg de uiteindelijke naam MotoGP en er werd een nieuwe viertaktcategorie met een beperking van 990cc ingevoerd. Deze werd later weer beperkt tot 800cc en er werden nieuwe regels opgesteld die het bandenmerk Bridgestone verplichtten in de MotoGP-klasse.
Zelf ook zin gekregen om met de motor te gaan scheuren? Op de meeste racetracks kunt u onder speciale begeleiding een eigen rijervaring en training boeken. Op een circuit kunt u er zeker van zijn dat u geen verkeersobstakels zult tegenkomen en dus nooit zult moeten opdraaien voor bijvoorbeeld een herstelling van een autoruit. Als u zelf geen motorrijder bent, kunt u natuurlijk ook gewoon als toeschouwer van de wedstrijden genieten.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!