Kawasaki: na bijna 50 jaar nog steeds favoriet
Deze maand is het een jaar geleden dat het snelheidsrecord grasmaaien werd verbroken. De razendsnelle Runningblade wist op het strand van Pendine Sands in Groot-Brittannië een snelheid van 138,51 kilometer per uur te bereiken. Hoewel er vraagtekens te stellen zijn bij de noodzakelijkheid van een grasmaaier die – als je er een kentekenplaat op zou schroeven – zo de snelweg op zou mogen, blijft één ding buiten kijf staan: de enige reden dat de Running Blade zo snel ging, was de Kawasaki FX1000V-motor die er in zat.
Wie dacht dat Kawasaki zich enkel bezighield met het maken van motorfietsen, komt daarmee bedrogen uit. Toch is het niets nieuws. Sterker nog: wie de geschiedenisboeken er op naslaat, komt er al snel achter dat motoren bouwen eigenlijk een bijverdienste is voor het Japanse concern. Shozo Kawasaki, de grondlegger van het bedrijf, richtte in 1896 Kawasaki Heavy Industries Ltd. op. Van het produceren van toonaangevende tweewielers was toentertijd nog lang geen sprake. Men hield zich vooral bezig met het bouwen van schepen, tractoren en zware industriële machines. De afdeling ‘Kawasaki Aircraft Co.’, die pas in 1953 de eerste motor voor motorfietsen zou ontwikkelen, was opgericht om brandbestrijdingssystemen voor brandstoftanks in vliegtuigen te plaatsen.
In de jaren vijftig kwam daar verandering in. Kawasaki ging op zoek naar civiele opdrachten en kwam zodoende op het idee om motoren te ontwikkelen. De eerste Kawasaki-motor was de ‘Kawasaki Engine 1’. De KE-1 was een eencilindermotor van 148cc. Hij produceerde 4PK bij 4000 toeren. Maar daarmee was de eerste motorfiets nog niet geboren. Die eer kwam toe aan de Meihatsu 125 Deluxe in 1954.
In de eerste helft van de jaren zestig fuseerde Kawasaki Aircraft Co. met de Japanse motorfietsenfabrikant Meguro Works. Samen vormden ze het bedrijf dat later Kawasaki Motorcycle Co. zou worden. De eerste motoren die ook echt ‘Kawasaki’ zouden gaan heten, namelijk de Kawasaki SG, met een 250cc eencilindermotor en de Kawasaki K1, met 496cc, kwamen zo pas in 1963 – bijna 70 jaar na oprichting – op de markt.
Inmiddels zijn we bijna 50 jaar verder en bouwt Kawasaki – naast grasmaaiermotoren – meerdere modellen in elke klasse. Wie bijvoorbeeld een middelzware motor wil, kan kiezen uit de voor vooral langere berijders geschikte Enduro, de ER-6N voor de korte afstanden, de ER-6F, die ook op de snelweg comfortabel blijft, en de Versys: een prima allrounder.
Kawasaki-motoren zijn met de prettige rijeigenschappen en frisse uitstraling een prima en betaalbare keuze voor het brede publiek. U komt nooit in de file en u hoeft nooit de voorruit te vervangen. En als alles helemaal misloopt, dan kunt u altijd nog met een grasmaaier de snelweg op.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!