Een kennismaking met de nieuwe Audi Q3

Audi is natuurlijk geen nieuw gezicht op de markt voor auto’s met vierwielaandrijving. Het merk heeft onder andere de beroemde Quattro op zijn naam staan. Dat was een rallyauto die in 1985 van de band liep omdat de regels van het rally-rijden toen werden veranderd en het rijden met vierwielaandrijving werd toegestaan.

De Audi Quattro wordt niet meer gemaakt, maar het quattro-systeem dat voor het eerst in die auto werd toegepast, het daaruit afkomstige quattro-systeem wordt nog steeds in Audi’s met vierwielaandrijving toegepast. En niet alleen in Audi’s: ook andere auto’s in de Volkswagen-groep worden voorzien van die systeem, onder namen als syncro, 4mototion, 4×4 en 4.

Tegenwoordig is het quattro-systeem van Audi te vinden in onder meer de Q-serie. De auto’s in deze serie zijn SUV’s, en die zijn er in alle soorten en maten. Van echte terreinwagens tot simpelweg grote auto’s om de kinderen mee naar school te brengen. Eén van de nieuwe Q-modellen is de Q3.

De Audi Q3 is een kleine SUV met vierwielaandrijving die het moet opnemen tegen concurrenten als de BMW X1 en de Landrover Freelander. Hij is gebaseerd op hetzelfde platform als de Volkswagen Tiguan en de SEAT Tribu. De Q3 is maar iets groter dan een Golf en is het kleine broertje van de Q5.

Wie deze auto voor het eerst ziet, zal snel opvallen dat het geen ‘typische’ SUV is. Dankzij de weinige rechte hoeken ziet hij er niet blokkerig uit, en omdat het dak naar achter toe geleidelijk omlaag loopt, heeft deze auto zelfs iets weg van een coupé.

Dit zien we de laatstel tijd wel vaker bij SUV’s. Neem bijvoorbeeld de BMW X1 of de Range Rover Evoque. Dankzij deze ontwerptrend kiezen steeds meer mensen voor een SUV vanwege de styling. Dat is wel eens anders geweest.

Het interieur is van typische Audi-kwaliteit. Dus de auto voelt comfortabel, degelijk en stijlvol aan. De Q3 wordt gebouwd in de Spaanse plaats Matorell, in de buurt van Barcelona. Deze SEAT-fabriek werd ooit uitgeroepen tot de beste fabriek in de Volkswagen-groep, en daardoor zal het met de bouwkwaliteit wel goed zitten. De meest breekbare onderdelen zijn ongetwijfeld de autoruiten.

U rijdt de goedkoopste Audi Q3 de showroom uit voor €38.400. Maar dan moet u het wel doen zonder zaken als climate control. parkeersensoren, armsteunen en navigatiesysteem. Wilt u ook die in uw Q3 hebben, kies dan voor de Audi Q3 Pro Line, waarvoor u €2750 meer betaalt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*