De nieuwe BMW 1 Serie: 3 vragen…

, ,

Wat moet ik nu nog met een 3 Serie?
De BMW 1 Serie is in alle richtingen flink gegroeid en het interieur heeft nu echte BMW-kwaliteit. Je hebt zowaar 2(!) centimeter meer beenruimte achterin en in vergelijking met de huidige 3 Serie Touring mis je nu dus eigenlijk alleen nog een litertje of honderd bagageruimte. Want de Beiers houden gelukkig vast aan achterwielaandrijving voor de (voorlopig) kleinste BMW. En dat is maar goed ook. Want in tegenstelling tot de gemiddelde BMW 1 Serie berijd(st)er weten WIJ allemaal dat een auto alleen daarmee ècht delicaat kan sturen. Daarom valt het ons zwaar te moeten constateren dat ‘der Neue Einser’ juist op dat vlak licht teleurstelt. Hij kleeft weliswaar perfect aan het asfalt en heeft door een grotere ‘voetafdruk’ flink aan stabiliteit gewonnen, maar helaas biedt de elektrische stuurbekrachtiging een iets minder puur stuurgevoel dan je van een BMW verwacht. Toch is ‘ie erg precies te plaatsen en daarbij verrast de BMW 1 Serie voortdurend met het comfort dat hij desondanks biedt. Ook in dat opzicht erg volwassen geworden dus en een serieus alternatief voor de huidige 3 Serie, ook als het gaat om Autolease.

Zit er een beetje een motor in?
Mwah, de ‘nieuwe’ 1,6 liter motor die we aantreffen in de 116/118i kennen we eigenlijk al van MINI. Voor de BMW 1 Serie is er uiteraard wel een state-of-the-art ding van gemaakt, met High Precision Injection, TwinPower turbotechnologie, dubbel-VANOS en VALVETRONIC. Mooie kretologie.
Maarrrr, het torretje produceert geen echt lekker geluid, is wat rauw en stort boven de 5500 toeren volledig in. Je zou van de weeromstuit in de ECO PRO modus (het geitewollensokkenprogramma in ‘Driving Experience Control’) gaan rijden. Toch is er qua prestaties feitelijk weinig mis met een 118i (die met 170 pk evenveel vermogen levert als de oude 120i), maar de extra ‘geknepen’ 116i (die met 136 pk tussen de oude 116i en 118i in zit) is waarschijnlijk geen feest. Bij de diesels gelukkig geen downsizing: de 120d heeft er nota bene nog een handvol pk’s en 30 newtonmeter bij gekregen. Niks aan de hand ook bij de 143 pk/320 Nm sterke 118d en de net onder de dertig mille geprijsde 116d (116pk/260 Nm). Van laatstgenoemde versie komt dit najaar logischerwijs nog een fiscaalvriendelijk leaseliefje met een uitstoot van 99 g/km, maar nog wel alle 116 paarden/konijnen onder de welgevormde motorkap.

Dus?!
De BMW 1 Serie is een heel redelijke duizend euro duurder geworden en is nu méér dan een achterwielaangedreven alternatief voor een Golf. Niet langer ‘het lelijke eentje’ binnen het BMW-gamma ook. Hij ziet nu gewoon goed uit. Best wel een lekker dik ding voor wie niet zo nodig een nieuwe (grotere!) 3 Serie hoeft. Nu alleen nog even wachten tot de tweeliter TwinPower met 245 pk leverbaar wordt (120i?) en dan bestellen met een fijn M-sportonderstelletje en ‘Sportlenkung’.

Bright Autolease
Tel: 020 – 45 11 702
Mail: info@brightlease.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*