Taxibranche op de schop
Taxibranche op de schop!
De taxibranche wordt al jaren beschouwd als een zorgenkindje. Door de verschillende incidenten, waarbij vooral chauffeurs regels aan hun laars lappen en daarnaast fatsoenlijk gedrag nog wel eens achterblijft, is het beeld ontstaan van een stel cowboys die lekker rondscheuren in hun voornamelijk geleaste voertuigen. Dit slechte imago heeft niet alleen invloed op hoe de potentiële klant tegen de taxibranche aankijkt, maar ook op de regelgeving die eruit Den Haag komt.
Regelgeving
Door de jaren heen is de taxibranche geconfronteerd met tal van maatregelen en veranderingen als het om de regelgeving gaat. Wilde een goedwillende ondernemer een taxibedrijf starten dan diende hij voorheen eerste een ondernemersdiploma taxi te halen om de benodigde ondernemersvergunning te kunnen krijgen. Momenteel staat deze eis ter discussie en ziet het er naar uit dat binnenkort iedereen een taxibedrijf kan beginnen, mits zij een verklaring van goedgedrag kan overhandigen en de kosten voor een vergunning kan betalen. Daar tegenover staat dat de registratie van rij- en rusttijden verscherpt worden. De introductie van de boordcomputer zit eraan te komen, wat betekent dat ook hier de taxiondernemer weer op kosten wordt gejaagd. Even buiten het eventueel goede van de registratie en de eenvoud waarmee de rij- en rusttijden digitaal kunnen worden opgeslagen en doorgestuurd, lijkt het er toch op dat de staat het allemaal toch te doen is om zoveel mogelijk de schatkist te spekken over de rug van de hardwerkende taxiondernemers in dit land. Het vrijgeven van de taxibranche voor ongediplomeerde taxiondernemers zal voor een toestroom van taxibedrijfjes zorgen die allemaal een vergunning moeten aanschaffen. Ook het verlenen van vergunning voor de taxivoertuigen zal zo toenemen. Daarnaast zal de verplichting van de boordcomputer voor de nodige opbrengsten zorgen, die de regering in deze tijd wel erg goed van pas komt.
De taxibranche is altijd al een moeilijke geweest. Het is niet eenvoudig om een fatsoenlijke boterham te verdienen met het vervoeren van personen. Daarnaast helpt de overheid ook niet bepaald mee door voortdurend de spelregels te veranderen, dit tot verafschuwing van de taxibranche. Het wachten is nu op een belastingverhoging van het laagtarief van 6% naar een hoogtarief van 19% of misschien wel 20% in de toekomst. De overheid zou ook eens kunnen kijken het buitenland. Nergens in de wereld worden zoveel regels toegepast dan hier in Nederland. Het is te hopen dat de klant niet de dupe van wordt van deze dadendrang en ook in de toekomst gewoon een beroep kan doen op een taxi.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!