Relatiegeschenk stijgt weer mee met inflatie

,

Rond de eeuwwisseling werden de prijzen van relatiegeschenken steeds lager. Deze trend was vooral omdat onder druk van internetconcurrentie de grote spelers hun prijzen omlaag moesten doen. Inmiddels zijn de prijzen gestabiliseerd. Er is een nieuwe balans gekomen in de strijd om het goedkoopste relatiegeschenk. Hoewel de prijzen nog wel verschillen is het verschil niet meer zo groot als pakweg 15 jaar terug. Na de prijskeldering zijn de prijzen weer min of meer met de inflatie meegestegen.

Nieuwe balans bij relatiegeschenken
Er is wel een nieuwe balans ontstaan met de opkomst van het relatiegeschenk via internet. Over het algemeen kunnen de oudere bedrijven, die vaak nog steeds met catalogi werken, gebruik maken van hun reputatie. Hierdoor kunnen zij iets hogere prijzen vragen. Overigens zijn zelfs voor deze bedrijven catalogi niet meer de belangrijkste bron van inkomsten. Vrijwel alle bedrijven die relatiegeschenken verkopen halen het merendeel van hun inkomsten uit het internet.

Ook de markt voor het relatiegeschenk groter
Met de stijging van de populariteit van het relatiegeschenk is gezorgd dat ook de oudere bedrijven hun plek hebben weten te behouden. Door de bredere inzet waarvoor een relatiegeschenk tegenwoordig gebruikt wordt, is de markt groter geworden. Hierdoor is de concurrentie gegroeid zonder dat dat uiteindelijk de bestaande markt al te erg heeft aangetast. En omdat het relatiegeschenk nog steeds bijzonder effectief is, is de verwachting dat de bestaande en de nieuwe markt naast elkaar kunnen blijven bestaan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*