Schoolpleinen moeten speelser
Schoolpleinen zijn krap, saai en een flink aantal is na schooltijd gesloten. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een inventarisatie die Jantje Beton liet doen naar schoolpleinen in Nederland. “Het goede nieuws is dat het anders kan”, aldus Rob van Gaal, directeur van Jantje Beton, “Door schoolpleinen open te stellen kan het een belangrijke speelfunctie voor een buurt krijgen, Er zijn al veel goede voorbeelden.”
Jantje Beton liet de Onderzoekerij een inventarisatie doen naar de stand van zaken op schoolpleinen in Nederland. Hieruit blijkt dat er geen wettelijke norm is voor de omvang van schoolpleinen. Gemeentelijke richtlijnen schrijven 3m2 per kind voor (bij nieuwe scholen). Ter vergelijking: een EKO-kip heeft 4m2. Hoewel het voorzieningenniveau relatief hoog is, zijn veel kinderen ontevreden over hun schoolplein: 43 procent vindt zijn schoolplein saai en 60 procent wil meer ruimte voor sport en spel. Daarnaast wil 71 procent van de kinderen meehelpen met de inrichting en onderhoud van het schoolplein. Tenslotte is een derde van de Nederlandse schoolpleinen na schooltijd niet toegankelijk. In het zuiden van het land is dit zelfs bijna de helft van de schoolpleinen. Gelukkig worden kleurrijke betonnen bestratingsmaterialen, traptreden en straatmeubilair steeds vaker gebruikt om het spel- en verblijfelement te vergroten op schoolpleinen.
U vindt hier een aantal voorbeelden van schoolpleinen met bestrating die alles behalve saai zijn.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!