Onderzoek – Nederlanders kritischer op kwaliteit advocaat
De huidige crisis laat een sterke groei zien van het aantal rechtszaken waarbij een advocaat wordt ingeschakeld. Doordat Nederlanders steeds vaker gebruik maken van de expertise van een advocaat kunnen zij ook de kwaliteit van een advocaat steeds beter beoordelen. Uit het ‘Kwaliteitsonderzoek naar mate van de klanttevredenheid over dienstverlening van advocaten’ van de DeBesteAdvocaat.nl blijkt dat Nederlanders advocaten veel kritischer beoordelen dan enkele jaren geleden. Met name de nazorg van een advocaat is voor cliënten een punt van verbetering. Ruim 30% van alle cliënten (N=8.297) geeft de nazorg van een advocaat een onvoldoende. Ook de deskundigheid en bereikbaarheid van een advocaat zijn aspecten die cliënten graag beter zien georganiseerd. Ondanks de steeds kritisch wordende consument scoort circa 45% van de advocaten in Nederland nog een 8 of hoger. Het onafhankelijke continu kwaliteitsonderzoek geeft inzicht in de beleving van de dienstverlening van advocaten in Nederland. Per rechtsgebied van een advocaat hebben er meerdere beoordelingen plaatsgevonden. Het onderzoek is gratis te downloaden op de website.
Goede advocaat vinden blijft lastig
“Het blijft voor veel mensen lastig om een goede advocaat te vinden”, stelt Gerritjan van der Velde, eigenaar van de website DeBesteAdvocaat.nl. “Wij spreken dagelijks veel mensen die helaas niet geheel tevreden zijn over de dienstverlening van een advocaat. Vaak zijn zij via bekenden in contact gekomen met een advocaat er vanuit gaande dat het dan wel goed zit. Maar elke zaak is weer anders en ook een advocaat heeft zijn eigen specialisme. Achteraf zijn zij, ongeacht hoe de zaak is verlopen, vaak teleurgesteld in de werkwijze van een advocaat. Wij zien dat deze negatieve tendens de afgelopen jaren alleen maar sterker is geworden. Bijzonder jammer, want het is heel belangrijk dat een ondernemer of particulier een goede advocaat heeft die een eventuele zaak perfect oppakt én afrond.” Vanuit deze gedachte is DeBesteAdvocaat.nl ontstaan. Door continu kwaliteitsonderzoek wordt de kwaliteit van de dienstverlening van een advocaat getoetst. Uitgangspunt is de klanttevredenheid van een cliënt, het belangrijkste criterium van elke vorm van dienstverlening.
Onafhankelijk kwaliteitslabel voor advocaten
“Bezoekers van de website kunnen niet alleen de beste advocaten vinden, maar ook beoordelingen en nominaties plaatsen”, vervolgt Van der Velde. “Deze beoordelingen en nominaties worden ook weer nader door ons onderzocht. Daarnaast blijft er gedurende het hele jaar een telefonisch onderzoek plaatsvinden en worden er ook zogenaamde mysterie cliënts ingezet om continu op verschillende manieren de kwaliteit van een advocaat te meten. Advocaten die voldoen aan onze criteria komen op onze website te staan. We merken dat advocaten onze onafhankelijke aanpak steeds beter gaan waarderen. Het scherpt ze aan, maar ze willen ook graag communiceren dat ze bij de beste advocaten van Nederland behoren. We hebben dan ook een heus kwaliteitslabel geïntroduceerd. Nu communiceren we daarover via diverse uitingen, in de toekomst gaan we de beste advocaten onderscheiden met een emaillen bordje. Een cliënt heeft op deze wijze de zekerheid van een onafhankelijk kwaliteitslabel!” Door de opzet van het onderzoek wordt de mate van klanttevredenheid continu gecontroleerd en iedereen kan via de website meewerken aan het onderzoek. Indien een score lager uitvalt dan het benodigd aantal punten, zal de advocaat ook weer van de website worden verwijderd. Een dergelijk classificatiesysteem voor advocaten is uniek in Nederland.
Belangrijkste uitkomsten onderzoek
Het gehele onderzoek is gratis te downloaden op de website.
Over de besteadvocaat.nl
De Beste Advocaat.nl presenteert voor ondernemers en particulieren uit alle advocaten in Nederland – op (vrijwel) ieder rechtgebied – de beste advocaat. Alle advocaten op de website voldoen aan de criteria die door De Beste Advocaat.nl zijn gesteld. Continu onafhankelijk kwaliteitsonderzoek waarborgt de kwaliteit van de website.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!