Ruim 8.000 consumenten verkopen zelf hun woning via JAAP.NL
Ruim 8.000 consumenten hebben in 2011 zelf hun woning te koop of te huur aangeboden op JAAP.NL zonder tussenkomst van een makelaar. De behoefte naar het
zelf aanbieden van de eigen woning is het afgelopen jaar enorm gestegen aldus de bekende woningsite. “We zien maand op maand een enorme groei in de behoefte naar dit product en zien het als één van de belangrijkste trends in de woningmarkt voor 2012″ aldus Tjeerd Korenstra van JAAP.NL.
Voor de economische crisis vlogen in veel gebieden de woningen als warme broodjes over de balie. Anno 2012 zit de woningverkoop echter al jaren op slot en herstel is nog niet in zicht. NVM melde onlangs dat de gemiddelde huizenprijs in 2011 4% lager lag dan in 2010, en dat er 7% minder huizen waren verkocht dan een jaar eerder. Volgens de makelaarsvereniging staan woningen gemiddeld 4,5 maand te koop. Volgens woningmarktcijfers.nl ligt de gemiddelde verkooptijd echter al op 22 maanden, en zelfs in populaire gebieden op meer dan 1 jaar.
Door de lange verkooptijd van woningen gaan steeds meer consumenten twijfelen aan de toegevoegde waarde van een makelaar. In de huidige markt is een makelaar geen enkele garantie voor een verkoop, zo menen veel consumenten. Via JAAP.NL kunnen ze vele duizenden euro’s aan courtage besparen die ze voorheen betaalden aan een makelaar. De consument kan zijn woning namelijk al een half jaar online plaatsen voor slechts EUR 69,95. Hiervoor wordt de woning geplaatst op zowel JAAP.NL, Huizenzoeker.nl als op Speurders.nl in de categorie koopwoningen. Daarmee bereikt de verkoper dus maandelijks met gemak een miljoenenpubliek.
Het rekensommetje van deze 8000 consumenten is simpel. Stel: je hebt met een makelaar een all-in prijs afgesproken van 1,5%. Dan ben je wanneer je woning wordt verkocht voor EUR 200.000,- al gauw EUR 3000,- kwijt. In het duurdere segment loopt dit natuurlijk nog heel hard verder op. Vaak rekenen makelaars ook nog extra bijkomende kosten voor bijbehorende diensten. Bijvoorbeeld voor opname op een site, of voor een verkoopbord voor op het raam etc. Een hoop van die diensten biedt JAAP.NL sinds vorig jaar ook al aan tegen lagere tarieven dan de makelaar. Een verkoopbord voor op het raam kost bij de woningsite bijvoorbeeld EUR 29,95 incl. verzendkosten. Niet gek dus dat steeds meer consumenten zelf hun huis willen verkopen.
Veranderende rol makelaars
Dat de rol van makelaar volledig is uitgespeeld gelooft JAAP.NL echter niet. “Er bestaan immers ook nog steeds reisbureaus in Nederland terwijl iedereen online een vakantie kan boeken” aldus Korenstra. Hij denk dat de rol van makelaars wel al aan het veranderen is. Zo bieden veel makelaars zelf al uitgeklede pakketten aan waarbij je zelf de bezichtiging doet. Kwalitatieve makelaars hebben en houden kennis die je als consument niet kunt hebben. Over de technische staat van een woning bijvoorbeeld. Of over prijsontwikkelingen in een buurt. Hierdoor blijven ze geschikt in de rol van onder meer aankoopmakelaar. Hun kennis en kunde zal echter steeds meer van doorslaggevend belang worden als onderscheidend vermogen. Deze wordt ook steeds transparanter, ondermeer door onze samenwerking met WieIsDeBesteMakelaar.nl, aldus Korenstra.