Nazza: Totaaloplossing voor wagenparkbeheerders en zakelijke autorijders

, , , ,

‘Nazza makes your car talk!’

Den Haag, 21 mei 2012 – Tijdens het Fleet Management Congres dat op 22 mei plaatsvindt in Nieuwegein introduceert het Nederlandse bedrijf eMagine Reality het revolutionaire autoregistratiesysteem Nazza. Nazza combineert op unieke wijze voertuigdata, rijgedrag en GPS-locaties. Daarmee krijgen wagenparkbeheerders en zakelijke rijders op maat gesneden informatie voor ritregistratie, capaciteitsbenutting en het beperken van autokosten. Nazza onderscheidt zich doordat het systeem cloud-gebaseerd – en daardoor uitermate gebruiksvriendelijk – is.

Door de economische crisis en de hoge brandstofprijzen willen bedrijven en individuele automobilisten meer grip krijgen op de kosten van hun auto of wagenpark. Bovendien kost het steeds meer tijd en inspanning om sluitende rittenregistraties aan te leveren bij de Belastingdienst of de werkgever. Nazza neemt dit werk grotendeels uit handen doordat het de ontsluiting van deze informatie automatiseert.

Rijgedrag
Wagenparkbeheerders krijgen met Nazza de beschikking over uitgebreide opties om realtime overzicht te houden op de capaciteitsbenutting,  en om op ieder moment te weten waar een voertuig zich bevindt en hoe ermee wordt omgegaan. Dit zorgt direct voor een kostenbesparing, waardoor gunstige prijsafspraken met leasemaatschappijen kunnen worden gemaakt. Ook kan op basis van deze informatie milieuvriendelijker rijgedrag worden gestimuleerd, wat in lijn is met intenties om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

Ook voor verzekeraars biedt Nazza interessante mogelijkheden. Maatschappijen onderzoeken al geruime tijd hoe premies kunnen worden gerelateerd aan feitelijk rijgedrag. Profielgebaseerde premieberekeningen worden nog maar weinig toegepast wegens de implementatiekosten en de complexiteit van premieverrekeningen. Nazza kan daar verandering in aanbrengen, omdat het de kosten sterk verlaagt en verrekeningen vereenvoudigt.

Zo werkt het
Nazza is een gebruiksvriendelijk ‘plug and play’-systeem.  Het enige dat de gebruiker hoeft te doen, is de Nazza BlueBox, een doosje ter grootte van een lucifersdoosje, in te pluggen in de OBD-II (On-Board Diagnostic) ingang van het voertuig, zodat de informatie uit het automanagementsysteem kan worden gelezen. De BlueBox bevat een bewegingsensor die registreert of er hard wordt opgetrokken en geremd, en een hoogwaardige GPS-ontvanger die alle locatiegegevens registreert. De gegevens die worden verzameld, worden via een GSM/GPRS-netwerk naar de beveiligde server van Nazza gezonden. Nazza-gebruikers kunnen op ieder gewenst moment, waar ook ter wereld, inloggen op een beveiligde website om gegevens over hun wagen of wagenpark te raadplegen.

De BlueBox is in Nederland voor het eerst gebruikt door het bedrijf DataRoads, dat sinds 2004 ervaring heeft opgedaan met deze hardware. De ontvangst en analyse van de gegevens vindt plaats in een datacenter van RDC, zodat de kwaliteit en beveiliging van de informatie wordt gewaarborgd.

Na het plaatsen van de BlueBox registreert de gebruiker zich eenmalig en activeert hij de bijbehorende SIM-kaart voor de datacommunicatie, waarna alle relevante informatie direct beschikbaar is in het gepersonaliseerde webportal MyNazza. De informatie kan worden benaderd via een computer met een internetverbinding  of met een smartphone met iOS (iPhone) of Android als besturingssysteem. Vervolgens kan onder andere informatie worden geraadpleegd over de ritafstand, rijtijden, rijgedrag, brandstofverbruik en wat de mogelijkheden en kosten zijn als een rit zou worden afgelegd per openbaar vervoer. Daarbij kan direct worden aangegeven of een rit zakelijk of privé is en ritinformatie worden aangepast. ‘Nazza makes your car talk!’

Software-integratie
Een bijkomend voordeel voor autoleasebedrijven en fleet managers is dat ze volop profiteren van de software-expertise van het ontwikkelteam achter Nazza. Ontsluiting van informatie via klantportalen en integratie met bestaande leaseadministratiesystemen kunnen snel en kostenefficiënt worden uitgevoerd. Leasebedrijven kunnen klantportalen aanbieden aan wagenparkbeheerders waarbij informatie uit verschillende bronnen wordt gecombineerd en de huisstijl van de leasemaatschappij volledig is geïntegreerd. Zo wordt het serviceniveau vergroot, waardoor de klantloyaliteit groeit terwijl er slechts een beperkte investering tegenover staat.

Open platform
Op maat gesneden informatie, een dashboard, integratiemogelijkheden met andere systemen: dankzij het gebruik van een open platform is het tegen lage kosten mogelijk om Nazza flexibel aan specifieke situaties aan te passen en modules toe te voegen.  Zo zal in de toekomst additionele functionaliteit worden geboden met betrekking tot parkeren, de inschakeling van hulpdiensten bij calamiteiten en de integratie met diverse andere vervoers- en mobiliteitsystemen, zoals 9292ov en NSReisplanner.  Daarnaast is Nazza voorbereid op de toekomstige implementatie van fiscaal beleid. De Belastingdienst werkt bijvoorbeeld aan het plan om geautomatiseerde registratiesystemen  verplicht te stellen voor wie privékilometers met een bedrijfs- of leaseauto maakt. Bij de ontwikkeling van Nazza is hierop ingespeeld;  het systeem sluit naadloos aan bij mogelijke toekomstige eisen van de Fiscus.

De voordelen van Nazza op een rij:
–          Snelle terugverdientijd: Kostenbesparend, laagdrempelig in investering en implementatie

–          Gemakkelijk en gebruiksvriendelijk

–          Totaaloplossing van hardware, software en datacommunicatie

–          Hardwareonafhankelijk

–          Open platform: Snel en kostenefficiënt kunnen additionele diensten worden ontwikkeld en geïntegreerd in bestaande applicaties

–          Benaderbaar via iedere computerbrowser en via smartphones en tablets met iOS of Android

Kosten
De Nazza BlueBox kost eenmalig € 150,- per unit. Een standaardabonnement voor het ontsluiten en analyseren van de opgehaalde informatie kost  € 10,- per maand. Bij een grote volume-afname dan wel de afname van meerjarige abonnementen zijn er kortingsmogelijkheden, zowel op de aanschaf van de BlueBox als op het maandelijkse abonnement.

Over eMagine Reality
Nazza is een merknaam van eMagine Reality. In de afgelopen 20 jaar heeft het team dat eMagine Reality aanstuurt zeer veel ervaring opgedaan bij grote softwarebedrijven als Apple Computer, Netscape, Sun Microsystems en BSO Origin. Hierdoor is eMagine Reality in staat software en diensten sneller en tegen lagere kosten te realiseren dan wie dan ook. Omdat veiligheid en privacy centraal staan in de dienstverlening van eMagine Reality, wordt voor de ontwikkeling en het onderhoud van Nazza samengewerkt met betrouwbare hosting- en telecompartijen zoals RDC. www.nazza.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*