Social Media in het arbeidsrecht

,

mr. P.L. Nijmeijer (Paul), 2012, De Ondernemer

Tegenwoordig wordt door veel werknemers gebruik gemaakt van social media, zoals Twitter, Facebook en Hyves. Door een werknemer kunnen op deze social media (privé)berichten en foto’s worden geplaatst. In principe heeft een werknemer recht op vrijheid van meningsuiting en social media bieden dan ook bij uitstek een platform om je mening naar buiten te brengen.

Werknemers dienen zich er echter van bewust te zijn dat de informatie, die zij op social media plaatsen, bekend wordt bij een groot publiek. Gedrag op social media is dus alles behalve privé. Een werknemer dient zich ook op social media als een goed werknemer te gedragen. Het op Facebook op ongefundeerde wijze zwart maken van je werkgever of collega’s kan bijvoorbeeld tot ontslag leiden.

Daarnaast kunnen social media een werkgever nogal wat informatie geven over een werknemer. Menig werknemer twittert zijn activiteiten rond, terwijl hij er niet op bedacht is dat deze informatie redelijk makkelijk bij de werkgever of collega’s terechtkomt. Indien een werknemer zich ziek meldt met rugklachten en vervolgens op Facebook een foto van hemzelf al joggend door het park plaatst, heeft hij toch wat uit te leggen. Ook kan informatie op social media als bewijs dienen voor de overtreding van een concurrentie- of relatiebeding. Het actief werven van klanten van de ex-werkgever op social media kan namelijk in strijd zijn met een dergelijk beding.

Als werkgever kun je er dus je voordeel mee doen om af en toe de social media websites te checken!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*