Zo vind je de ideale baan
Zo vind je de ideale baan
Iedereen wil graag doen wat hij of zij leuk vindt. Dat is eigenlijk heel logisch, want je werk neemt een groot deel van je leven in beslag. En als je iets doet wat je leuk vindt, kom je niet alleen goed voor de dag, ook is de kans klein dat je snel verveeld raakt. In de praktijk blijkt echter dat veel werkzoekenden niet goed weten wat zij nu precies willen. Gelukkig zijn er diverse tools waarmee je kunt ontdekken wat jouw interesses en talenten zijn.
Wie ben ik?
Om te beginnen kun je jezelf een aantal vragen stellen, zoals: ‘wie ben ik?’ Die vraag kun je beantwoorden aan de hand van een test, bijvoorbeeld via het internet of via een bureau. Zorg er in ieder geval wel voor dat je eerlijke antwoorden geeft. Natuurlijk wil je graag een sociale alleskunner zijn, maar blijf ook streng en reëel in je zelfbeoordeling. Probeer in geen geval een beeld te schetsen van iemand die je niet bent. Vroeg of laat breekt dit je op. Bedenk welke dingen je leuk vindt om te doen. De ideale baan kost je namelijk niet alleen energie, maar levert je ook energie op. Om te bepalen welke werkzaamheden jou energie geven, kun je veelvoorkomende werkzaamheden op een rijtje zetten. Daarbij geef je aan welke taken je energie geven, welke je energie kosten en welke energie-neutraal zijn. Bij sommige werkzaamheden sta je misschien niet eens stil, omdat ze je heel natuurlijk afgaan.
Wat kan ik?
Nadat je je persoonlijkheid in kaart hebt gebracht, sta je stil bij de vraag: ‘wat kan ik?’ Denk bij het beantwoorden van die vraag aan vaardigheden, competenties en talenten die je hebt opgedaan/ontdekt tijdens je opleiding of in de praktijk. Ook je persoonlijke eigenschappen zijn erg belangrijk. Wat zijn jouw sterke punten? Wellicht beschik je zelfs nog over zogeheten unique selling points. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan commercieel talent, gecombineerd met ICT-kennis. Daarnaast is het belangrijk om na te denken in wat voor soort omgeving je het best tot je recht komt. Buiten de werkzaamheden zelf, is het belangrijk dat de arbeidsomstandigheden je aanspreken. De sector, de arbeidstijden, het salaris, de opleidingsmogelijkheden, het soort arbeidsovereenkomst, het carrièreperspectief: het zijn allemaal factoren die meespelen.
Wensenlijst
Als je weet wie je bent en wat je wilt, kun je beginnen met het samenstellen van een wensenlijst. Ook hierbij geldt: wees realistisch en kijk naar de mogelijkheden. Onderstaande vragen kunnen je helpen bij bepalen van jouw wensen:
- Wat vond je leuk in je voorgaande baan of op school?
- Wat doe je in je vrije tijd?
- Wat zijn je interesses?
- Welke kwaliteiten wil je inzetten op je werk?
- Hou je van veel contact met andere mensen of werk je liever alleen?
- Met wat voor mensen werk je het liefst samen?
- Ben je iemand die snel het initiatief neemt?
- Vind je het belangrijk om zelf je eigen tijd in te kunnen delen?
- Kun je in een onrustige werkomgeving werken?
- Hoe belangrijk is (de hoogte van) salaris voor je?
- Welke branche spreekt je aan?
- Hoe dagen en uren wil je minimaal en maximaal werken?
- Hoeveel reistijd vind je acceptabel?
- Welke arbeidsvoorwaarden vind je belangrijk?
- Wil je snel door kunnen groeien?
Zodra je de wensen en de mogelijkheden in kaart hebt gebracht, kun je op zoek gaan naar de juiste vacatures. Veel succes!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!