Zoekmachines en de relatie met optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie is vandaag de dag onmisbaar bij organisaties die te maken hebben met een website. Organisaties die volledig afhankelijk zijn van internet voor de verkoop, ook wel Webshops, hebben geen bestaansrecht zonder zoekmachine optimalisatie. In 1997 werd voor zoekmachines bekend dat webmasters moeite deden hoog te worden gepositioneerd in de organische zoekresultaten. Oude zoekmachines, zoals Infoseek, pasten de algoritmes hierop aan, om te voorkomen dat webmasters de resultaten manipuleren.
Door de hoge marketingwaarde van gerichte zoekresultaten is er kans op vijandige verhoudingen tussen zoekmachines en aanbieders van zoekmachine-optimalisatie.
AIRWeb (Adversarial Information Retrieval on the Web). Werd in 2005 gemaakt om de beschadigende effecten van agressieve webproviders te minimaliseren. Aan SEO zitten inmiddels een aantal strenge regels om dit ook toe te kunnen passen.
Sommige webmasters manipuleerden hun posities in de zoekresultaten door pagina’s aan te maken met overbodige of irrelevante meta tags. In Duitsland is dit manipuleren van zoekresultaten in 2004 door de rechtbank verboden. Een bedrijf met een te agressieve techniek loopt daarnaast kans te worden verbannen uit de zoekresultaten. In 2005 heeft de Wall Street Journal zo een bedrijf gerapporteerd. Dit bedrijf was Traffic Power en het gebruikte, naar verluidt, technieken met een te hoog risico. Het mislukte om dit risico af te schermen van de klanten. Het tijdschrift Wired
Magazine schreef dat ditzelfde bedrijf Aaron Wall had aangeklaagd omdat hij had geschreven over het krijgen van een ban. Google’s hoofd van het webspamteam,
Matt Cutts, heeft later bevestigd dat het inderdaad Traffic Power en een paar van haar klanten heeft verbannen uit de resultaten.
Ook de Duitse website van BMW is dertig dagen volledig uit de zoekindex verwijderd omdat ze een landingspagina met alleen maar keywords maakten voor zoekmachines, terwijl daadwerkelijke bezoekers werden omgeleid door middel van Javascript. Ook in Nederland bestaan dergelijke verhalen. Zo werd in 2006 een dagblad tijdelijk verbannen, en viel na heftige discussies op Googles Forum voor Webmasters en diverse SEO-blogs een Black hat SEO-bedrijf uit de rankings.
Sommige zoekmachinebedrijven zijn daarentegen bewust naar de SEO-sector gestapt en zijn onder meer actief geworden als sponsoren en / of gasten op SEO conferenties en congressen. Door de komst van betaalde opname zien deze zoekmachinebedrijven het belang van de vitaliteit van de optimalisatiegemeenschap. Daarom heeft Google een platform ontwikkeld om webmasters te helpen. Ook de zoekmachine Yahoo! biedt de Yahoo! Site Explorer aan voor het monitoren van de context op het internet.[13] De zoekmachine Bing biedt de Bing Toolbox voor het optimaliseren van de website voor zoekmachines.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!