Tips voor het starten van een horecaonderneming

Een droom die uitkomt, het starten van je eigen restaurant of kroeg. Maar om die droom uit te laten komen, moet er een heleboel geregeld worden. Er komt namelijk een hoop kijken bij het starten van een eigen onderneming. Hieronder een aantal tips voor het starten of overnemen van een horecaonderneming.

Financiën
Allereerst is het natuurlijk erg belangrijk om je financiën op orde te hebben. Wanneer je een eigen horecaonderneming start en de bank hier tegenover een investering wil hebben, zul je voor een groot eigen vermogen moeten zorgen. Dit omdat je in een horecaonderneming weinig andere garanties hebt.

De vergunningen
Zonder vergunningen ben je tegenwoordig nergens meer, zeker niet met een horecaonderneming. Het begint met een exploitatievergunning die je in sommige gemeenten nodig hebt wanneer je een bedrijf start of overneemt. Daarnaast is het erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de leidinggevende(n) het diploma sociale hygiëne op zak heeft. Een drankvergunning mag natuurlijk ook niet ontbreken wanneer je van plan bent om alcohol te gaan schenken. En last but not least: een terrasvergunning wanneer je een terras hebt. Check de specifieke regels van de gemeente waarin je gaat vestigen.

De aankleding
Wanneer je een eigen bedrijf start of overneemt mag de aankleding van de zaak natuurlijk niet ontbreken. Wordt de huidige aankleding behouden of wordt het roer helemaal omgegooid? Welke stijl wil je uitstralen? Houd je zelf van een moderne of juist een klassieke inrichting? Welke kleuren moeten prominent terugkomen? En wanneer je een terras hebt is het belangrijk om deze stijl ook buiten uit te stralen, zodat alles één geheel vormt. En ook al zijn de zomers in Nederland niet altijd even mooi, parasols mogen zeker niet ontbreken in de aankleding.

Het personeel
Het personeel is één van de grootste kostenposten, ga hier dus op een doordachte manier mee om. Er zijn namelijk verschillende manieren om personeel in dienst te nemen, zoals eigen dienst, payrolling, met contract of via een uitzendbureau. Elk weer met zijn voor- en nadelen.

Inkoop
Ook inkoop is een belangrijke kostenpost. Via welke leveranciers ga je je benodigde spullen inkopen? Houd bij het inkopen van producten ook rekening met verlies, zoals afval, uitval, dingen die kapot vallen, etc.

Zoals je wel zult merken is het niet niks om een eigen bedrijf te beginnen, maar als je bovenstaande zaakjes allemaal goed geregeld hebt, staat niets je nog in de weg om er een groot succes van te maken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*