Steeds complexere wereld groeit Nederlandse bedrijfsleven boven het hoofd

Onderzoek van Be Informed wijst uit dat Nederlandse bedrijven en overheden grote problemen ervaren vanwege de steeds complexere de wereld waarin zij opereren. Het merendeel van de onderzochte bedrijven en overheden (63%) lijdt hierdoor aanmerkelijk schade door omzetverlies en inefficiëntie.

Resultaten Top 5

Volgens het Be Informed-onderzoek[1] komen de grootste problemen die de onderzochte bedrijven en overheden ondervinden voort uit de steeds complexere wereld waarin zij opereren:

  1. Grote moeite om producten en diensten op één lijn te houden, inzichtelijk te hebben en het overzicht te behouden (77%).
  2. Besluiten worden te vaak herzien aan de hand van de laatste informatie (71%).
  3. Klanten willen teveel verschillende dingen (71%).
  4. Contacten en gegevensuitwisseling met andere partijen gaan vaak over nieuwe regelgeving, producten en diensten (70%).
  5. Klanten vinden het veel te moeilijk om producten, regels en beslissingen te begrijpen. De communicatie bestaat vaak uit de uitleg ervan (67%).

Mentaliteitsverandering
De beste manier om de complexe werkelijkheid te benaderen, is deze als uitdaging te zien en niet als vereenvoudiging, is de mening van ondermeer adviesbureau McKinsey (´Cracking the Complexity Code´[2]). Dat onderschrijft Thei Geurts, adviseur van Be Informed: “De complexiteitsniveaus waarmee overheden en bedrijven omgaan, zijn inmiddels zo hoog dat het hun bedrijfsvoering beïnvloedt en omzetverlies en hoge kosten oplevert. Het is een grote misvatting om complexiteit te willen reduceren, want het is een gegeven fenomeen dat alleen maar groter zal worden. De enige remedie is complexiteit te omarmen door organisaties en hun systemen erop aan te passen. Bedrijven die dat doen, zijn de winnaars van morgen. Voor overheden is het een goede kans om taakstellingen het hoofd te bieden en centralisering te voorkomen.”

Be Informed is softwareleverancier van het gelijknamige business process platform dat onderzoeksbureau OVUM in een On the Radar-rapport[3] beschouwt als platform van de volgende generatie met aanzienlijke klantreferenties in complexe bedrijfsomgevingen.


[1] http://www.beinformed.com/BeInformed/website/nl/NL/HowComplexIsMyOrganisation

[2] https://www.mckinseyquarterly.com/Cracking_the_complexity_code_2001

[3] OVUM On The Radar Report on Be Informed, ref. OI00190-018, April 2012

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*