McAfee: “Consument, pas op voor online Sint- en kerstzwendel!”
- Twaalf oplichtingstrucs waar consumenten op bedacht moeten zijn
- Ook voor cybercriminelen is december een ‘feestmaand’
- Het belangrijkste advies: gebruik gezond verstand en denk goed na
- Sommige aanbiedingen zijn echt ‘te mooi om waar te zijn’
Schiphol-Rijk, 12 november 2012 – De Sint is nog niet eens in het land, maar de kerstspullen sluipen alweer voorzichtig de winkels in: de feestdagen zijn in aantocht. Steeds meer consumenten kiezen ervoor om de drukke winkels te vermijden en doen hun Sint- en kerstinkopen lekker thuis vanaf de bank, via de laptop, tablet of smartphone. Leuke aanbiedingen zijn daarbij natuurlijk mooi meegenomen, maar wees voorzichtig! Want ook voor cybercriminelen is december een ‘feestmaand’.
McAfee heeft een overzicht gemaakt van de twaalf meest voorkomende vormen van de online Sinterklaas- en kerstzwendel:
1) Oplichterij via social media – heel veel mensen zullen social media gebruiken om rond de feestdagen met familie, vrienden en collega’s in contact te komen. Voor de cybercrimineel is dit dan ook de ideale plaats om ons te overvallen: we zijn immers allemaal ‘vrienden’? Hier zijn wat voorbeelden van hoe criminelen via social media de online-shopper probeert te beroven van cadeaubudget, identiteitsgegevens en andere persoonlijke informatie:
- Oplichters gebruiken media als Facebook en Twitter op dezelfde manier als e-mail en websites om consumenten te bedriegen. Misschien nodigen uw ‘vrienden’ u uit om aan lucratieve prijsvragen deel te nemen. Misschien sturen ze u speciale aanbiedingen voor gewilde Sinterklaascadeaus of wijzen ze u op exclusieve kerstkortingen bij winkels in de buurt. Het dringende advies van McAfee: klik niet overal lukraak op en vind niet alles ‘leuk’: het account van uw ‘vriend’ kan gehackt zijn en gebruikt worden om berichten met kwade bedoelingen rond te sturen.
- Advertenties en speciale acties op Twitter met verkorte, onherkenbare weblinks zijn verdacht. Cybercriminelen worden steeds gewiekster, hun Twitter-advertenties lijken net echt en de sites waar ze hun nietsvermoedende slachtoffers naartoe lokken ook. Om van aanbiedingen te kunnen profiteren of om aan prijsvragen deel te nemen, wordt er allerlei persoonlijke informatie gevraagd. Die informatie kan worden misbruikt om creditcardgegevens, e-mailadressen, telefoonnummers en huisadressen te achterhalen.
2) Schadelijke apps – smartphonegebruikers zijn ‘appgek’: alleen al voor Android-apparaten zijn ruim 25 miljard apps gedownload! Met die groeiende populariteit groeit ook de kans dat u een app op uw telefoon zet die uw gegevens steelt of die – zonder dat u het weet – dure sms-berichten verstuurt.
3) Reisbedrog – Mocht u verre familie of vrienden hebben die u tijdens de feestdagen wilt bezoeken, pas dan op voor reisaanbiedingen die gewoon te mooi zijn om waar te kunnen zijn. Nagemaakte reiswebsites met prachtige plaatjes, onwaarschijnlijk lage prijzen en vertrouwde bedrijfslogo’s zijn erop uit u uw financiële gegevens te ontfutselen.
4) Feestspam/Phishing – De bekende spam-e-mails, waarin goedkope Rolex-horloges en allerlei lekkere luchtjes en beautyproducten worden aangeboden, zullen zich binnenkort weer een feestvermomming aanmeten en allerlei producten aanprijzen als ‘het perfecte cadeau voor die ene speciale persoon’.
5) iPhone 5, iPad Mini en andere hebbedingen – De opwinding rond de nieuwe iPhone 5 en iPad Mini is koren op de molen van de cybercrimineel. Hij zal deze ‘must-have’ kerstcadeaus dan ook noemen in gevaarlijke links, nep-prijsvragen (‘Gratis iPad!’) en phishing-e-mails om de gretige consument zo ver te krijgen om zijn persoonlijke gegevens prijs te geven of malware te downloaden.
6) Skype-gevaar – Over de hele wereld zullen mensen, juist in de decembermaand, willen ‘Skypen’ met familieleden en vrienden die niet naast de deur wonen. Maar ook hier loert gevaar: een nieuwe ‘Skype-scam’ probeert computers te besmetten en zelfs losgeld te innen voor ‘gegijzelde’ bestanden.
7) Valse cadeaubonnen – Wees voorzichtig met het kopen van cadeaubonnen- en kaarten op internet, want ook dan kunt u door een cybercrimineel in de luren worden gelegd. Voor u het weet heeft u uw schoonmoeder een frauduleuze cadeaubon in de maag gesplitst en dat zal de verhoudingen geen goed doen.
8 ) Kerst-SMiShing – ‘SMiSishing’ is phishing via sms-berichten. Net als bij phishing-e-mails wil de oplichter u doen geloven dat hij in naam van een legitieme organisatie handelt, om u zo gegevens afhandig te maken of u te verleiden tot iets wat u normaal niet zou doen.
9) Nep E-tailers – Sommige webshops lijken echt maar zijn nep. Met geweldige aanbiedingen proberen ze u ertoe te bewegen uw creditcardnummer in te typen of andere persoonlijke informatie te verstrekken. Maar als ze uw geld en uw gegevens binnen hebben, kunt u naar uw aankoop fluiten en loopt u het risico dat ze ook nog eens misbruik maken van de gevoelige informatie.
10) Slechte goede doelen – Iedere december weer is dit een van de verraderlijkste oplichtingstrucs. Op het moment dat we ons hart én onze portemonnee openen, proberen de slechterikken er misbruik van te maken met spam-e-mails van zogenaamde goede doelen.
11) Gevaarlijke e-cards – E-Cards zijn een populaire manier om snel en makkelijk een kerst- of nieuwjaarsgroet te sturen, maar soms worden uw goede bedoelingen door kwaadwillenden gekaapt. Deze ‘evil e-cards’ laten spyware of virussen op de computer los zodra er op de link wordt geklikt om uw kerstwensen weer te geven.
12) Nep-advertenties – Advertentiesites kunnen een geweldige plek zijn om naar prachtige geschenken te zoeken, maar pas op voor verkopers die veel persoonlijke informatie willen weten of u vragen via Western Union geld over te maken, want dit zijn waarschijnlijk bedriegers.
“Het gebruik van meerdere apparaten biedt cybercriminelen meer manieren om de hand te leggen op uw kostbare ‘digitale bezittingen’, zoals persoonlijke gegevens en bestanden, vooral als die apparaten niet voldoende beschermd zijn”, zegt Paula Greve, directeur van McAfee Labs. “Een van de beste manieren voor consumenten om zichzelf te beschermen is om te leren de trucs te herkennen. Daarnaast moeten ze, als ze veilig willen shoppen, zorgen dat de toepassingen op hun apparaten altijd van de laatste updates zijn voorzien. Ze kunnen het zich tijdens de drukke feestdagen niet veroorloven de digitale deur open te laten staan voor inbrekers.”
Wereldwijd onderzoek door Harris International in opdracht van McAfee wijst uit dat de consument de waarde van zijn ‘digitale bezittingen’ gemiddeld schat op zo’n 30 duizend euro. Die digitale eigendommen worden via meerdere apparaten benaderd, maar een derde van die apparaten is niet beschermd tegen misbruik.
“In de aanloop tot de feestdagen gaan miljoenen consumenten weer online, op zoek naar mooie cadeaus met korting, om reizen te boeken of om hun social media-status te updaten,” zegt Nico van Buitenen, Regionaal Directeur Benelux voor McAfee. “Het is van het grootste belang dat ze eerst kijken of de beveiliging van hun computers en andere mobiele apparaten up-to-date is. Maar daarnaast moeten ze ook zélf blijven nadenken: sommige aanbiedingen zijn te mooi om waar te zijn, bijlages en weblinks in berichten van onbekenden moeten nooit worden geopend en het is altijd beter om naar een website te gaan door zélf het adres in te typen.”
Over McAfee
McAfee, een dochteronderneming van Intel Corporation, zorgt ervoor dat ondernemingen, de public sector en consumenten veilig de voordelen van internet kunnen benutten. Het bedrijf levert proactieve en bewezen beveiligingsoplossingen en -diensten voor systemen, netwerken en mobiele apparaten over de hele wereld. Met zijn Security Connected-strategie, innovatieve benadering van met hardware versterkte beveiliging en unieke Global Threat Intelligence-netwerk, is McAfee er volledig op gericht op de beveiliging van zijn klanten.