Vroege interventiegroep Kentalis Sint Marie Eindhoven groot succes

 

Zeven weken geleden is Kentalis Sint Marie in Eindhoven gestart met de ouder–kind groep, Elsje Egel. Kinderen komen  samen met één van de ouders naar de groep. Ouders oefenen vaardigheden in de interactie en communicatie met hun kind. Door samen te oefenen en van elkaar te leren, maken ouders van dagelijkse activiteiten kansen om de taal en communicatie van hun kind te stimuleren.

Voor kinderen die nog niet toe zijn aan vroegbehandeling
Kentalis Sint Marie werkt nauw samen met de GGzE en consultatiebureau’s in de omgeving Eindhoven. Met als doel zeer jonge kinderen ( +/- 2 jaar) met ernstige spraak-taalproblemen en/of vermoeden van autisme op te sporen en zo snel mogelijk een vorm van behandeling te bieden. De vroegbehandelingsgroepen sluiten nog niet altijd aan bij deze jonge leeftijdsgroep. Ouders hebben zorgen met betrekking tot de ontwikkeling van en communicatie met hun kind en vragen hoe ze het praten van hun kind kunnen stimuleren. “Om de spraak-/taalontwikkeling en de communicatieve ontwikkeling van een kind te verbeteren is het van belang de behandeling niet alleen op de spraak-/taalontwikkeling van het kind zelf te richten, maar vooral ook op de interactie van ouder en kind”, aldus Annouk van Drongelen, unitmanager van deze vroege interventiegroep.

Enthousiaste reacties van ouders en medewerkers
Hoewel er nog een aantal bijeenkomsten komen, zijn ouders enthousiast over de eerste resultaten. “Onze zoon praatte nauwelijks. Het lijkt zo eenvoudig, maar de kleine dingetjes die ik nu hoor en leer maken zo’n groot verschil. Ik sta daar iedere keer weer van te kijken”.

Ook het samen oefenen en leren van elkaar ervaren ouders als prettig. “We zijn ons veel bewuster en zien ook van elkaar dingen, is het heel fijn om te weten wat je zelf kunt bijdragen.” Een andere ouder vult aan, “Ik heb geleerd dat door zelf minder te zeggen en te wachten, ik mijn kind help om zelf iets te vertellen. Door goed te kijken naar mijn kind zie ik nu welke initiatieven hij neemt. Ik was snel geneigd om te veel te praten. Ik heb nu geleerd om mijn taal meer af te stemmen op mijn kind.”

Ook medewerkers zijn enthousiast. Zoals bijvoobeeld Marion Heesakkers. “Wij zijn voor ouders een soort model en coach. Door dingen voor te doen, merk je dat ouders het snel en gemakkelijk oppakken.” Ook pedagogisch medewerkster Jeannette Tenback vindt het geweldig om te zien als het ouders lukt om de taal meer af te stemmen. “We zien dat de kinderen echt meer initiatief gaan nemen en meer taal inzetten.” 

Hoe nu verder
“Het is nog een pilot”, benadrukt Annouk van Drongelen. “We zijn nog druk doende om het aanbod zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de hulpvragen van ouders. Dit doen we aan de hand van de ervaringen die we opdoen tijdens de bijeenkomsten en de terugkoppelingen van ouders.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*