Scoringskansen in de installatiebranche moeten omhoog
Kennis vastleggen en ontsluiten is de sleutel tot succes
Son, 14 januari 2013 – De installatiebranche had het afgelopen jaar al te kampen met een krimpende omzet. In 2013 zijn de verwachtingen niet veel beter. Er wordt een verdere daling in de omzet voorspeld van 1%, aldus de Rabobank. Het is voor installatiebedrijven van groot belang geworden om de concurrentie het hoofd te bieden. Snel, accuraat en scherp aanbieden vergroot de kansen ten opzichte van de andere aanbieders – maar dit blijkt een grote uitdaging in de complexe installatiewereld.
Er is steeds meer vraag naar totaaloplossingen in de installatiebranche, waardoor de complexiteit van aanbiedingen stijgt. Medewerkers hebben vaak járen ervaring nodig om een compleet aanbod te kunnen samenstellen. Daarnaast kost het hen erg veel tijd om alle informatie te verzamelen, waardoor de doorlooptijd toeneemt en de kosten per aanbieding stijgen.
Het vastleggen en toegankelijk maken van bedrijfskennis wordt dus van steeds groter belang. Otto van der Tang, Managing Director Sofon: “De software van Sofon ondersteunt onder andere installatiebedrijven hierbij. In zogenaamde modellen wordt bedrijfskennis opgeslagen. Medewerkers krijgen deze kennis ter beschikking middels een vraag-antwoordmethode. Zo kunnen zij, ook zonder uitgebreide werkervaring, de daadwerkelijke behoefte van de klant vertalen naar een oplossing. Daarnaast worden complexe calculaties – investeringskosten, Total Cost of Ownership, Energiebalans en CO2-footprint – automatisch gecalculeerd en worden aanbiedingen, stuklijsten en routings gecreëerd.”
Kennis blijkt de sleutel tot succes te zijn in de installatiebranche. Van der Tang: “Door het efficiënt delen van kennis en ervaring, zijn kloppende aanbiedingen vlot samen te stellen en te wijzigen. Hogere scoringskansen zijn het gevolg; een voorwaarde voor het voortbestaan in een competitieve markt.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!