Standaardisatie bij Goudsmit Magnetics zorgt voor meer flexibiliteit in Verkoop

De relatie tussen engineering en verkoop is sterk verbeterd door configurator Sofon

Son, 28 februari 2013 – Goudsmit Magnetics, producent van magneten en magneetsystemen, is recent overgegaan tot standaardisatie. Een grote slag voor een productiebedrijf dat volgens engineer-to-order werkt. Standaardisatie zorgt er binnen Goudsmit echter voor dat klantwensen sneller naar de juiste oplossing vertaald worden, terwijl de flexibiliteit in Verkoop groter is geworden.

Standaardisatie betekent vaak dat klanten moeten accepteren wat de leverancier biedt. Die kant wilde Goudsmit niet op. Mutsaerts, Commercial Director bij Goudsmit Magnetics: “Onze bedrijfskennis ligt nu vast in het verkoopondersteunende systeem Sofon (software voor productconfiguratie, calculatie en offertegeneratie). De Sofon-software stelt ons in staat individuele klantwensen steeds op een eenvoudige manier te inventariseren. Op basis van de ingevoerde klantwensen stelt Sofon een passende oplossing samen. Zo zijn we bij verkoop juist heel flexibel. Dit komt de relatie met de klant ten goede, maar ook de relatie met engineering. We bespreken steeds met engineering welke opties we bij verkoop willen aanbieden. Zo zijn we in staat te groeien, zonder het aantal opties uit de hand te laten lopen.”

Nieuwe verkopers profiteren ook van de vastgelegde bedrijfskennis. Mutsaerts: “Nu kennis vastligt in de configurator van Sofon, zijn nieuwe verkopers eerder productief. Na twee weken inwerktijd kunnen ze zelfstandig een offerte uitbrengen. Voorheen was daar een half jaar inwerktijd voor nodig. Het uiteindelijke doel is om offertes te gaan maken bij de klant op locatie. Hierbij wordt één stap gewonnen, omdat er meteen aanpassingen gemaakt kunnen worden en er dus een verhoging van de offertesnelheid plaatsvindt.”

Goudsmit hoopt dat het internationale verkoopproces ook eenvoudiger wordt. Jeroen Manders, Product Manager bij Goudsmit Magnetics: “Wij beschikken over zo’n groot productarsenaal dat buitenlandse agenten moeite hebben om het juiste product aan te bieden. Ze hebben niet voldoende productkennis paraat en vinden het lastig om vragen van klanten te beantwoorden. Sofon kan ons hierbij helpen. Agenten worden dan eenvoudig door de beschikbare keuzes geleid. De hoop is dan ook dat het voor ons veel makkelijker wordt om in de toekomst in meerdere landen agenten aan te stellen.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*