Het paardenvleesschandaal overwinnen met gratis servicenummers
In de nasleep van het bekende Europese paardenvleesschandaal wordt opnieuw duidelijk dat consumenten in toenemende mate hun vertrouwen in de internationale voedselindustrie verliezen. Internationale gratis servicenummers zijn een uitstekend instrument om dit vertrouwen te herwinnen en duidelijkheid te creëren in deze complexe branche.
Amsterdam, Nederland (14 maart 2013) – Het Europese paardenvleesschandaal begon aanvankelijk als een geval van etiketfraude in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, maar veranderde al snel in een Europese discussie over de complexiteit en ondoorzichtigheid van de internationale voedselindustrie. In dit ingewikkelde netwerk van leveranciers, fabrikanten en andere voedselproducenten is het bijna onmogelijk na te gaan wie waarvoor verantwoordelijk is en welke producten mogelijk besmet zijn. Zolang antwoorden op deze vragen onduidelijk blijven, zal het consumentenvertrouwen in deze sector blijven dalen. Om dit vertrouwen te herwinnen en de geschonden imago’s te herstellen is het belangrijk om waarden als transparantie en duidelijkheid terug te brengen in deze branche.
Wanneer er sprake is van voedselschandalen en een dalend consumentenvertrouwen, volgt er meestal snel financiële schade. En inderdaad, vorige week nog berichtte het van oorsprong Ierse voedselbedrijf Greencore dat de verkoop van kant-en-klaar maaltijden in het Verenigd Koninkrijk in de maand februari met 30-40% is afgenomen als gevolg van het paardenvleesschandaal. Andere bedrijven ervaren vergelijkbare terugslagen. Branding experts zijn het erover eens dat de toekomst van voedselproducten en retailers, inclusief grote namen als Tesco, Aldi, Lidl, Nestlé etc., afhangt van de manier waarop deze bedrijven reageren op de gevolgen van het schandaal. Het aanbieden van verontschuldigingen, zoals veel bedrijven al hebben gedaan, is zeker een belangrijke eerste stap. Maar, hoe kunnen ze mensen ervan overtuigen dat ze van deze ervaring geleerd hebben en van nu af aan compleet transparant zullen zijn? Hoe laten ze zien dat ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de klanttevredenheid en open staan voor feedback van de consument? Nu er nieuwe schandalen op de loer liggen, zoals in Nederland en Duitsland, waar sprake zou zij van vergiftigd maïsvoer en mogelijk vergiftigde melk, kunnen de antwoorden op bovenstaande vragen direct in de praktijk worden gebracht.
Een zeer praktische tool bij het terugwinnen van het consumentenvertrouwen is een gratis informatiehotline. “Een gratis servicenummer ondersteunt een snelle en efficiënte communicatiestrategie en nodigt consumenten uit contact op te nemen met uw bedrijf. Dit stelt u in staat hen gerust te stellen en mogelijke bezorgdheden weg te nemen. Bovendien laat u hiermee zien dat u er wilt zijn voor uw klanten en consumenten, dat u hun zorgen en vragen serieus neemt en ze direct wilt beantwoorden”, zegt Hans Lasonder, CEO van TeleForwarding International. “Wanneer u direct met uw klanten en consumenten communiceert”, voegt Lasonder toe, “heeft u ook meer controle over hun reacties dan bij communicatie via andere mediakanalen, zoals web en social media. Door vragen in een persoonlijk gesprek direct te beantwoorden, voorkomt u dat mensen gaan klagen op social media platforms, waar discussies snel kunnen uitgroeien tot oncontroleerbare hetzes. Zo kunt u met een gratis servicenummer, waarvoor slechts een kleine investering nodig is, zowel de schade van terugroepacties beperken als de klanttevredenheid vergroten.”
Lasonder is blij te zien dat een aantal spelers in de voedselindustrie al een nationaal toegankelijke hotline aanbieden op hun website om zo in de behoefte aan informatie te voorzien. Volgens Lasonder kan een wereldwijd gratis 00800 servicenummer echter nog veel meer transparantie creëren in deze complexe internationale branche. Lasonder legt uit: “Met een gratis 00800 nummer, ook wel UIFN nummer genoemd, is uw bedrijf gratis bereikbaar voor al uw klanten over de gehele wereld via één enkel servicenummer. Zo kunt u wereldwijd een duidelijk en uniform bedrijfsimago opbouwen. De moderne voedselindustrie wordt steeds meer gedreven door internationale samenwerking en fabriceert producten die dagelijks door mensen geconsumeerd worden en zo ook dagelijks hun gezondheid (zowel positief als negatief) beïnvloeden. Wanneer een dergelijk complexe en invloedrijke branche te maken krijgt met reputatieschade, maakt het een wereld van verschil als uw bedrijf altijd en overal via één enkele informatiehotline bereikt kan worden”, zegt Lasonder, “vooral wanneer u 24/7 bereikbaar bent en in staat bent om mensen in hun eigen taal te woord te staan, wat erg makkelijk te realiseren is met internationale doorschakel- en IVR-opties. Zo toont u uw klanten dat u er altijd voor ze bent en daarmee kunt u vertrouwen herwinnen en opbouwen.”
Maar, klinkt dit niet een beetje als een wondermiddel? “Natuurlijk”, zegt Lasonder, “zal een wereldwijd gratis servicenummer niet op wonderbaarlijke wijze alle problemen van de voedselindustrie oplossen, maar een dergelijk servicenummer stelt u wel in staat zich van de concurrentie te onderscheiden en geeft u het positieve en stabiele imago van een transparante, servicegerichte en klantgerichte onderneming. En dat zijn precies de waarden die de voedselindustrie momenteel nodig heeft. Zodoende zijn gratis servicenummers een belangrijk instrument in het terugwinnen en behouden van het consumentenvertrouwen, zodat uw organisatie een sterk bedrijfsimago kan handhaven, nu en in de toekomst.” Een nauwe samenwerking tussen de voedselindustrie en de internationale telecommunicatiesector lijkt zo een belangrijke eerste stap te vormen bij het overwinnen van het paardenvleesschandaal.
Wilt u ook het vertrouwen van uw klanten terugwinnen en uw bedrijfsimago versterken met internationale gratis servicenummers? Neem een kijkje op onze website voor meer informatie, of bel ons, gratis, op het nummer 00 800 – 00123456.
Media Contact:
Anniek van Engelenburg
Tel: 00800 00123456
Mail: vanengelenburg@teleforwarding.com
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!