kerstpakketten trends

, ,

Elk jaar is het weer een moeilijke keuze voor bedrijven en instellingen om een leuk en origineel kerstpakket te geven aan hun werknemers of zakenrelaties. Toch volgt ook de kerstpakkettenbranche de nieuwste trends. Want elk jaar verwacht het grootste deel van de werknemers weer een origineel kerstpakket te ontvangen. Het kerstpakket is door de jaren heen een traditie geworden en niet meer weg te denken uit onze samenleving. Werknemers beschouwen het als een recht er een te ontvangen, alhoewel het nog steeds een geschenk is.

Maar toch geeft het bedrijfsleven elk jaar weer massaal een kerstpakket weg. Hiermee laten zij hun waardering blijken voor het werk en de samenwerking van afgelopen jaar. Het is een extra stimulans voor en een stukje respect tegenover de werknemers en klanten. De gedane arbeid wordt op een tastbare manier beloond. Die beloning neemt door de jaren heen verschillende vormen aan. Elk jaar worden er opnieuw kerstpakketten ontwikkeld en deze zijn aan trends onderhevig.

Drankpakketten en vooral traditionele kerstpakketten blijven verreweg het populairst. Maar ook deze zijn aan trends onderhevig. Typisch Hollandse pakketten bijvoorbeeld, met stamppotpannen en winterse producten, bleken populair in 2009. Sinds 2008 is er een sterke opmars gekomen voor kerstpakketten met een duurzaam karakter. Hiermee laat de gever zijn maatschappelijke betrokkenheid blijken en geeft het een bepaalde (bedrijfs-)boodschap mee aan de ontvanger. Maar de leveranciers zitten niet stil en verzinnen steeds nieuwe concepten met een ander karakter om de keuze te vergroten. Ook goede doel gerelateerde kerstpakketten passen in deze trend.

‘Nieuwe’ ontwikkelingen in de branche is vooral de opkomst van eigenkeuze kerstpakketten, zoals de “Collection Unique” , aangeboden op kerstpakkettenplaza.nl, wat ook in 2010 zeer populair blijkt te zijn. De gedachte hierachter is dat werknemers nu zelf uit een mooie brochure een passend geschenk uit kunnen kiezen. Dit kunnen zowel food als non-food artikelen zijn, waardoor ze een ruime keuze hebben en dit maakt dit geschenk voor iedereen geschikt. Zowel jong als oud en vrouw als man kunnen naar eigen smaak en voorkeur één of meerdere artikelen uitkiezen voor een door de werkgever bepaalde waarde. Hierdoor weet de werkgever zeker dat het kerstgeschenk in de smaak valt.

Een ander bijzonder geschenk is bijvoorbeeld een bon zoals een tijdschriftenbon of een foto-op-linnen. Ook hier kan de ontvanger zelf beslissen wat hij of zij ‘uitkiest’. Met de Nationale Tijdschriftenbon kan de ontvanger naar keuze uit ruim 350 titels week- en maanbladen kiezen en met de foto-op-linnen een voor hun bijzondere gebeurtenis laten vastleggen op canvas.

Verwacht wordt dat deze trends zich blijven voortzetten in 2011. Van Eigen Keuze kerstpakketten en welness- en rituals pakketten wordt verwacht dat zij dé trend van 2011 gaan worden.

Zo blijven de aanbieders en leveranciers hun aanbod vergroten en hun assortiment vernieuwen. In hun showrooms of op hun websites komen zij elk jaar weer met een verbluffend aanbod. Qua trends in de verkoop blijkt het internet zeer populair. Maar het voordeel van al die trends en ontwikkelingen is dat de gelukkige ontvanger weer een bijzonder en origineel kerstpakket kan verwachten aan het eind van het jaar.