Trends in de sales

, , ,

De sector sales heeft het de afgelopen tijd niet gemakkelijk gehad. Behalve door faillissementen, kenmerkt deze commerciële sector zich door overnames. Zo zien we dat diverse Nederlandse ondernemingen worden overgenomen door Amerikaanse bedrijven. Een voorbeeld is de Amerikaanse pakketdienst UPS, dat vorige maand TNT Express overnam.

Een belangrijke reden voor een overname is het vergroten van de synergie. Het effect van samenwerking is immers groter dan hetgeen deze partijen afzonderlijk van elkaar zouden kunnen bereiken. Daarnaast maakt een overname het mogelijk middelen efficiënter in te zetten, waardoor er kosten bespaard kunnen worden. Ook schaalvoordelen en meer macht in de markt zijn belangrijke redenen voor een bedrijfsovername.

Zelfstandigen in nood
Naast de overnames zien we dat zelfstandige ondernemers het steeds zwaarder krijgen. Vooral de kleine retailers hebben het erg moeilijk. Daarom kiezen veel ondernemers ervoor in franchiseverband verder te gaan. Zij combineren het zelfstandig ondernemerschap met het voordeel van een bij de consument bekende formule, een goede backoffice, een gezamenlijk marketing en communicatie en een gezamenlijke strategie.

Door de overnames en het werken in franchiseverband, zullen er bepaalde banen geschrapt worden. Voor medewerkers en werkzoekenden in de sales sector is het dus in deze tijd nóg belangrijker om positief op te vallen. Hogeschool Windesheim speelt hier samen met Océ-Nederland, leverancier van printoplossingen, op in met het organiseren van de Dutch Student Sales Challenge 2012.

De S-Factor
Op 4 en 5 juni strijden Sales studenten van tien verschillende hogescholen tegen elkaar om te bepalen wie de S-Factor heeft. Volgens de organisatie is succes in de sales afhankelijk van diverse factoren. Allereerst is het een kwestie van hard werken. Sales vraagt nu eenmaal om veel voorbereiding. Daarnaast is systematisch werken en het in beeld brengen van verborgen behoeften van de klant erg belangrijk. En zonder een aangeboren gevoel voor het vak, een grote hoeveelheid mensenkennis en inlevingsvermogen hoeft men het volgens de initiatiefnemers al helemaal niet te proberen. Ze noemen de S-Factor het vermogen om jezelf in te zetten als salesinstrument. Een goede verkoper kan de klant overtuigen dat hij de enige is met wie de klant in zee zou moeten gaan. Ook speelt de gunfactor een belangrijke rol.

Klant is koning
Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt dat minder dan vijf procent van de topverkopers verlegen is. In een verkoopgesprek kunnen zij soms dominant en een tikkeltje agressief overkomen. Maar luidruchtige verkopers zullen de klant eerder wegjagen dan dat ze hen zullen weten te overtuigen. Dat, terwijl het er in de sales juist om gaat dat de verkoper weet wat de klant wil en zodoende kan inspelen op diens wensen. Een verkoper die meer in de auto zit dan dat hij bij de klant is, kan het in deze tijd ook wel vergeten. De klant wil persoonlijke aandacht. Dat terwijl veel verkopers problemen hebben met vragen stellen, zij zijn liever zelf aan het woord. Maar door het stellen van de juiste vragen, kan een goede verkoper zich beter verplaatsen in de positie van de klant. Inlevingsvermogen is hierbij de sleutel tot succes.

Bronnen:

http://www.faillissementsdossier.nl/zoeken.aspx?q=sales&l=1

http://www.logistiek.nl/servicelogistiek/koeriers/nid13022-ups-neemt-tnt-express-over.html

http://www.rmc.nl/kenniscentrum.php?id=520&type=1&view=20&zoomid=275&PHPSESSID=30faa5c0434f8b923b154a04d703eb39

http://www.omroepijsselmond.nl/studenten-sales-strijden-om-%E2%80%99s-factor%E2%80%99/

http://www.weblogzwolle.nl/content/view/29044/55/

http://salesenmarketing.vkbanen.nl/banen/artikel/8-blunders-van-verkopers/1251284.html

http://salesenmarketing.vkbanen.nl/banen/artikel/6-kenmerken-van-een-topverkoper/515036.html

http://salesenmarketing.vkbanen.nl/banen/artikel/De-10-geboden-van-succesvolle-verkopers/1222686.html

http://www.salesiseenvak.nl/nu-vraag-ik-je/

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*