Zes veelgestelde vragen over de BTW-verhoging van 19 naar 21 procent
Voor ondernemers, zowel startend als ervaren, heeft P. Dousma een artikel geschreven met daarin veelvoorkomende vragen van ondernemers over de btw verhoging van 19 naar 21 procent. In dit artikel worden de volgende vragen beantwoord :
- Mogen ondernemers voor prestaties die zij verrichten na 30 september 2012 reeds voor 1 oktober 2012 btw factureren naar het tarief van 21 procent?
- Onder welke rubriekpost op het aangifteformulier dient het 21 procent tarief te worden opgenomen tot 1 oktober 2012?
- Welk tarief is van toepassing bij doorlopende prestaties die zijn aangevangen vóór 1 oktober 2012 en eindigen na 30 september 2012?
- Hoe dient de correctie in verband met de btw verhoging over de periode 1 oktober tot en met 31 december 2012 bij doorlopende prestaties plaats te vinden?
- Op welk moment kan worden aangenomen dat de dienst is afgerond bij onderhouden serviceabonnementen voor cv-installaties, liften e.d.?
- meer vragen …
Een eigen administratie en de BTW verhoging
Als u een eigen zaak heeft is het noodzakelijk een administratie bij te houden. Dit wordt verplicht door de belastingdienst. De belastingdienst stelt zelf uw omzet en winst vast wanneer u deze niet opgeeft en zal u op basis daarvan de belastingaanslag opleggen. De BTW verhoging zal u dus ook moeten doorvoeren in uw boekhouding. Als u nog geen boekhoudprogramma bezit en op zoek bent naar een boekhoudpakket dat dit snel en gebruiksvriendelijk kan, kijk dan goed rond. Er zijn veel verschillende administratieprogramma’s beschikbaar voor elk type gebruiker. Een goed ingerichte administratie geeft u snel inzicht in de cijfers en resultaten van uw onderneming. Op basis van de omzet- en kostenontwikkeling bent u in staat om op tijd in te spelen op ontwikkelingen in de markt. Als u meer wilt weten over boekhoudsoftware of waarom u een boekhouding moet bijhouden: klik hier.