De toegevoegde waarde van SMS in de gezondheidszorg
Steeds meer zorginstellingen worden genoodzaakt om met minder budget effectiever en efficiënter te werken, terwijl de kwaliteitseisen toenemen. Daarnaast kampt vrijwel elke instelling in de gezondheidszorg met het probleem dat patiënten niet altijd komen opdagen op een afspraak, ook wel het ‘no-show probleem genoemd’. Hoe gaan ziekenhuizen in deze moderne tijd om met deze uitdaging?
SMS in de zorg
Steeds meer zorginstellingen zijn actief bezig om het no-show probleem te minimaliseren om verspilling in de zorg tegen te gaan. Het blijkt dat SMS de geschikte oplossing is om bedrijfsprocessen te optimaliseren.
Afspraakherinneringen
Allereerst is uit onderzoek gebleken dat afspraakherinneringen per SMS de no-show minimaliseert met minimaal 60%. Daarnaast verhoogt SMS de bezettingsgraad van behandelruimtes, artsen en ander personeel én minimaliseert het de wachttijden en wachtlijsten.
Innemen of afhalen van medicatie
Ook blijkt uit onderzoek dat patiënten die een SMS herinnering ontvangen voor het innemen van medicijnen in 16% van de gevallen scherper zijn op het innemen van hun medicatie. Hierdoor wordt het innamepatroon veel regelmatiger, wat zeer belangrijk is bij bepaalde geneesmiddelen. Daarnaast sturen vele apothekers SMS notificaties met informatie over het af te halen herhaalrecept.
Inloggen op een beveiligde omgeving
Tevens maken vele zorginstellingen gebruik van authenticatie per SMS. Dit verbetert de veiligheid en privacy omdat personeel via een verificatiecode per SMS dient in te loggen. Het personeel heeft hierdoor altijd toegang tot vertrouwelijke informatie op ieder gewenste plek.
Communiceren met medewerkers
Verder is SMS een zeer geschikt middel voor interne communicatie met medewerkers. Zo te denken aan SMS berichten om medewerkers te informeren over openstaande plekken in het rooster. Het is tevens mogelijk om met medewerkers te communiceren. Middels een Virtual Mobile Number kan de medewerker antwoorden op het SMS bericht.
SMS alerts versturen bij calamiteiten of in noodsituaties
Als laatst kunnen zorginstellingen gebruik maken van alerts per SMS om bij spoedeisende gevallen te communiceren met een specifieke groep mensen. Het versturen van bulk SMS voor waarschuwingen werkt zeer eenvoudig en binnen enkele seconden kan er een complete groep mensen worden gealarmeerd.
Uit onderzoek is gebleken dat 98% van alle SMS berichten binnen 5 minuten wordt geopend en gelezen. Verder zijn de kosten van een SMS bijzonder laag in vergelijking met traditionele media, zoals het voeren van een telefoongesprek.
Wilt u meer informatie ontvangen of wenst u langs te komen op adviesgesprek? Wij van Spryng helpen u graag met het effectiever en efficiënter maken van uw organisatie.
Neem contact op via (020) 770 3005 of stuur een e-mail naar info@spryng.nl. Het support team staat 24/7 voor u klaar!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!