Ziekenhuizen zetten SMS in tegen no-shows
€300 miljoen, dat is de totale landelijke kostenpost die jaarlijks ontstaat doordat patiënten onaangekondigd wegblijven van een afspraak. Deze kostenpost komt vaak voor rekening van de ziekenhuizen. Het is daarom niet gek dat steeds meer ziekenhuizen (aanvullende) maatregelen nemen om no-shows tegen te gaan.
Alleen al het Medisch Spectrum Twente (MST) en Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) worden jaarlijks geconfronteerd met 20.000 afspraken waarbij patiënten onaangekondigd weg blijven. Dit komt neer op een kostenpost van 1,5 tot 2 miljoen euro per jaar. “Ongeveer 6% van alle ziekenhuisafspraken bij het MST wordt gemist, terwijl het gemiddelde no-show-percentage bij Nederlandse ziekenhuizen op 4% ligt,” aldus Lars Wormgoor, woordvoerder van MST.
Ziekenhuisafspraken worden vaak simpelweg vergeten. Dit is niet alleen vervelend voor de patiënt, maar zeker ook voor het ziekenhuis. No-shows leiden tot langere wachttijden, inefficiënte bezettingsgraad van behandelruimtes, verloren tijd van de specialist en een hoge, onnodige kostenpost.
Sinds 2011 mogen ziekenhuizen de kosten van circa €45,- verhalen op de patiënt. Deze rekening kan de patiënt niet declareren bij de zorgverzekeraar. Voor veel ziekenhuizen is het beboeten van de patiënt echter nog een stap te ver. Het MST heeft besloten een aanvullende service in te zetten om haar patiënten extra te informeren en te herinneren aan hun gemaakte afspraak.
MST neemt al verschillende maatregelen om het aantal no-shows terug te dringen. Een hiervan is het niet te ver vooruit inplannen van de afspraken. Verder stuurt het ziekenhuis brieven naar haar patiënten. Echter vanwege de tijd die tussen het ontvangen van de brief en het moment van de afspraak zit, heeft een brief niet het gewenste effect. Ook wanneer een e-mail wordt verstuurd wanneer de afspraak nadert, blijft het aantal no-shows nog aan de hoge kant. Sinds kort stuurt MST haar patiënten vlak voor de afspraak ook nog een afspraakherinnering per SMS, wat service verhogend werkt. In het SMS bericht stuurt MST tevens een link mee waarmee de patiënt zijn afspraak eenvoudig kan volgen.
Het grote voordeel van SMS ten opzichte van e-mail is dat een SMS vaker en sneller wordt gelezen. Het percentage ontvangers dat het bericht daadwerkelijk opent is bij een SMS 99%. Bovendien wordt 97% van alle SMS berichten binnen 15 minuten gelezen.
Spryng is ontstaan vanuit de wens om het aantal no-shows in de zorgsector terug te dringen. In samenwerking met Spryng hebben verschillende ziekenhuizen het no-showpercentage middels de inzet van SMS met wel 60% drastisch weten te reduceren.
Spryng denkt graag met u mee hoe u bedrijfsprocessen kunt optimaliseren om zo onnodige kosten of inefficiëntie tegen te gaan. Mocht uw bedrijf tegen gelijksoortige problemen aanlopen, neem dan vandaag nog, geheel vrijblijvend, contact met ons op via 020-770 3005 of info@spryng.nl. Wij zoeken graag met u mee naar een passende oplossing.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!