Eerste HKZ cliënt en patiëntveiligheid certificaat uitgereikt

Ieder jaar overlijden nog teveel mensen aan vermijdbare medische fouten. De overheid stelt hierom steeds hogere eisen aan de patiëntveiligheid van zorginstellingen. De certificeringsinstanties HKZ en Kiwa beoordelen zorginstellingen aan de hand van een nieuwe norm: HKZ cliënt-/patiëntveiligheid. Het eerste certificaat is op 15 juni 2011 officieel uitgereikt aan de RAVU (ambulancedienst in de provincie Utrecht).

De overheid verwacht van zorginstellingen dat zij in 2012 cliënt- en patiëntveiligheid hebben ingebed in de bedrijfsvoering en dat zij het werken aan veiligheid kunnen aantonen. Kwaliteitsinstituut HKZ heeft hiervoor een nieuwe – ISO gerelateerde – kwaliteitsnorm Cliënt- / patiëntveiligheid ontwikkeld.

De certificering toont aan dat de RAVU, als onderdeel van de acute zorgketen, verantwoorde en veilige ambulancezorg levert en bewust omgaat met de risico’s in de zorg en de behandeling van haar patiënten.

Stichting HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in de zorg. HKZ stelt kwaliteits- en veiligheidsnormen op voor organisaties in de zorg en welzijn sector. Aan deze normen is het HKZ-keurmerk verbonden.

Kiwa is een internationaal opererend onafhankelijk bedrijf met hooggekwalificeerde certificering als haar kernactiviteit,  dat zich bezighoudt met het verbeteren van processen, producten, medewerkers en organisaties.

Kiwa is onafhankelijk en niet betrokken bij productie, de handel of andere activiteiten die de onpartijdigheid van Kiwa kunnen schaden. De richtlijnen worden niet door Kiwa zelf opgesteld, maar door onafhankelijke Colleges van Deskundigen. Hierin zitten vertegenwoordigers van opdrachtgevers, ontwerpers, producenten, leveranciers, onafhankelijke adviseurs of zelfs overheden of consumentenorganisaties.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*