Audi A6: Onvermijdelijk, ongrijpbaar, onuitstaanbaar…
Snoeistrak in het pak
En ja hoor, er is weer een nieuwe Audi A6: helaas altijd slecht nieuws voor de concurrentie in dat segment. Alleen bij BMW liggen ze er niet echt wakker van. Zij hebben immers de nieuwe 5 Serie. Ook deze A6 zit weer snoeistrak in het pak. En hij past uiteraard naadloos in de familie; sommigen zullen hem aanzien voor een bescheiden A4, maar op anderen maakt ‘ie evenveel indruk als een A8. Ongrijpbaar, gladjes. Een toonbeeld van goede smaak ook, zo algemeen beschouwd als ‘the-car-to-have’ dat het langzamerhand irritant begint te worden. Daarmee is deze Audi dan ook onmisbaar in elk auto lease wagenpark. Wèl goed dat de nieuwe nu eens lichter is dan vorige model, dankzij hoogintelligent gebruik van aluminium en unieke staalsoorten. Met een bedwelmend mooi interieur, dat bijna uitnodigt tot onzedelijk betasten. Zelfs een Bentley is eigenlijk niet beter of mooier (wel nog iets luxueuzer uiteraard) afgewerkt. Meteen maar even een waarschuwing tegen overbodige luxe: laat je niet verleiden tot dat belachelijk dure Bang & Olufsen audio-spul dat bedoeld is voor mensen die luisteren met hun ogen. Investeer die 10 mille (!) liever in fijne muziekspullen (van Bowers & Wilkins) voor thuis.
Al vanaf een tonnetje oud geld!
Feitelijk overbodig zijn ook alle motoren anders dan de 2.0 TFSI (en de diesels natuurlijk…) die onlangs aan het leveringsprogramma is toegevoegd. De direct ingespoten viercilinder turbomotor levert in deze versie 180 pk en 320 Newtonmeter, wat ruim voldoende zou moeten zijn voor iedereen die voornamelijk in Nederland onderweg is: 0-100 in 8,1 seconden, topsnelheid 230 (!) km/h. Geen chic V6-ronkje inderdaad, maar de motoren hoor je in de A6 sowieso niet of nauwelijks. En deze is er dus al van 44.500 euro, wat in ons goeie ouwe geld een tonnetje geweest zou zijn. Zonder meer een heel redelijk bedrag (de Avant is drie mille duurder), dat geldt voor de handgeschakelde versie. Nee, neem vooral geen traploze Multi(lul)tronic. Wel valt te vrezen dat er toch weer minimaal een Pro-Line Plus pakketje van een dikke negen mille op moet. Bovenop de airco, de 17 inch lichtmetalen wielen en MMI met kleurenscherm, zes airbags plus pre-sense heb je dan Navi-plus, alarm verwarmde stoelen, alarm, parkeerhulp, sfeer- en Xenon plus verlichting en (Milano) leer. De spulletjes kortom waarvan Audi-rijders denken dat ze er echt niet buiten kunnen…
Dus…
Deze auto is zo vreselijk goed dat ‘ie even opwindend is als Agnes Jongerius in een setje van Marlies Dekkers, maar het is wel een erg fijn stuk gereedschap. Nee, hij rijdt niet beter dan een BMW. Anders. Want Audi’s zijn bedoeld voor mensen die autorijden zoals ze hun klinische Bulthaup-keuken gebruiken. Echt koken doen ze bij voorkeur niet. Hooguit een paar keer per jaar gastrofeest uit een boek van Heston Blumenthal om indruk te maken op nieuwe vrienden en/of zakenrelaties…
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!